wpisz szukaną frazę
Szukaj

Effie Awards’20: reakcje marek, podejmowanie działań, efektywność #opiniejuroraeffie

Komentarza udzielił Tomasz Suchański, Prezes Zarządu i Dyrektor Generalny Żabka Polska, przewodniczący jury Effie Awards 2020.

tomaszsuchański2

 

 

1. W tegorocznej edycji konkursu Effie Awards wprowadzono nową kategorię: React & Sustain, nagradzającą aktywne działania komunikacyjne, których celem była obrona pozycji biznesowej i/lub reakcja na nieoczekiwane okoliczności. Co wg Pana jest kluczowe w pierwszej reakcji marki, która znajduje się w nagłych i nieprzewidywalnych warunkach biznesowych?

 

Kluczowa dla marek stała się jak najszybsza adaptacja do nowej, ale cały czas zmieniającej się sytuacji na rynku. Pandemia wymusiła na nas szybkie decyzje, które do niedawna zapadały w okresie miesięcy, a nawet lat. Kluczowe dla firm stały się: elastyczność w podejmowanych działaniach marketingowych, stopień zaawansowania technologicznego oraz zaangażowanie ludzi. Sytuacja sprzed pandemii już nigdy nie wróci, a planowanie działań w najbliższej przyszłości będzie opierało się na założeniu, że wszystko może się zmienić. Im szybciej firmy podejmowały decyzje i dostosowały się do nowych oczekiwań klientów, tym lepiej radziły sobie w trudnych warunkach biznesowych.

 

2. Każdego roku Effie Awards gromadzi społeczność ekspertów, którzy dzielą się swoim doświadczeniem, oceniając i nagradzając osiągnięcia biznesowe przedstawicieli branży reklamowej. Co w tym roku stanowiło dla Pana najcenniejsze spostrzeżenie zdobyte podczas obrad, którym warto się podzielić, poszerzając know-how i zasoby wiedzy przedstawicieli branży mediowej w Polsce?

 

Stanęliśmy przed wyzwaniem oceny kampanii zrealizowanych w ubiegłym roku, ale trudno było pozbyć się perspektywy tego, co działo się na rynku w ciągu ostatnich miesięcy. Niemalże na każdym kroku przekonywaliśmy się, że skuteczna komunikacja, trafiająca do odbiorców, jest nieodzownym elementem działalności każdego biznesu. Mamy obecnie do czynienia z zupełnie nową erą komunikacji. W tych szczególnych warunkach pojawiło się wiele naprawdę kreatywnych i wartościowych działań, np. w obszarze CSR. Trzeba podkreślić, że branża marketingowa nie była przygotowana na epidemię koronawirusa. Szczególnie trudne były pierwsze dwa tygodnie: klienci impulsywnie reagowali na bieżące wydarzenia, co w praktyce w wielu firmach oznaczało natychmiastowe wycofywanie się z realizacji planowanych projektów lub ograniczanie budżetów marketingowych. Ale po pierwszej fazie szoku nastąpił etap odnajdywania się w „nowej rzeczywistości”, definiowania wyzwań i podejmowania działań. Był to ważny sprawdzian dla firm na całym świecie, weryfikujący czy potrafią szybko i efektywnie dostosować się do zmieniającego się otoczenia. Okazało się bowiem, że to właśnie zwinność i elastyczność w podejściu jest teraz najbardziej istotna. W wyniku epidemii marketerzy stanęli przed nowymi wyzwaniami. Musieli na nowo spojrzeć na potrzeby i oczekiwania swoich klientów. Dla wielu firm w związku z dynamicznym rozwojem e-commerce otworzyły się nowe możliwości komunikacji, niemniej jednak szybkość reakcji i podejmowanie działań było kluczowe.

 

3. Effie na nowe czasy to hasło tegorocznego konkursu. Co oznacza efektywność w dzisiejszych czasach, czy ta definicja ulega zmianie? Co obecnie decyduje o sukcesie strategii komunikacji marki?

 

Nowe czasy to zrozumienie potrzeb nowego klienta, który pod wpływem pandemii zmienił swoje dotychczasowe nawyki. Częściej dokonuje zakupów blisko domu, chętniej korzysta z rozwiązań e-commerce, zwraca również uwagę na bezpieczeństwo i zapewnienie środków ochrony w placówkach. O sukcesie decyduje więc czas i natychmiastowa reakcja marki, która działa tu i teraz, by spełnić to oczekiwanie. Kryzys spowodował, że konsumenci docenili marki lokalne, bliskie ich codziennym potrzebom, dzięki którym mogli funkcjonować mimo zamknięcia w domach. Nowe czasy to także sprawdzian dla firm ze społecznej odpowiedzialności biznesu i ich zaangażowania w lokalne potrzeby społeczne. To one będą w przyszłości budowały wartość i wiarygodność marek.

 

Share

Podobne artykuły