W ramach cyklu #opiniejuroraeffie 2025 – projektu współautorstwa Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR oraz TVN Media (Sponsora Strategicznego konkursu i gali Effie Awards Poland) – zapytaliśmy Jury Effie, jaki jest najważniejszy miernik efektywności działań marketingowych.
Wyniki ankiety pokazują, że kluczowym miernikiem skuteczności działań marketingowych jest wzrost sprzedaży i udziałów rynkowych – aż 52% wskazań. Na drugim miejscu znalazł się ROI/ROAS z wynikiem 26%. Lojalność klientów została wskazana przez 10% ekspertów, a zaangażowanie i świadomość marki po 5%. Wizerunek zdobył jedynie 2%.
Sprzedaż dziś to efekt wczoraj, marka jutra to efekt decyzji dziś. Z badania jasno widać: ponad połowa Jury jako główny miernik efektywności wskazuje wzrost sprzedaży, a tylko nieliczni patrzą na wizerunek czy świadomość. Dla konsumentów to właśnie marka – jej historia, wartości i emocje – decyduje, czy wybiorą nas ponownie, nawet jeśli konkurencja kusi promocją. Dla liderów rynku silna marka powinna być dowodem pozycji i długofalowej przewagi – lecz dziś wielu tego nie docenia, bo skupiają się wyłącznie na krótkoterminowych wynikach. Potencjalny problem? Jeśli patrzymy tylko na ROI, to gramy w sprint. Konkurencja, która inwestuje w markę, biegnie maraton i w końcu nas wyprzedzi.