Reklama opowiadająca emocjonującą historię wyróżnia się spośród innych reklam bloku reklamowego, zwiększa wiarygodność komunikatu i buduje emocjonalną więź z odbiorcą.
Obecnie konsumenci są bombardowani wieloma przekazami reklamowymi, na wielu ekranach, co dla marketerów stanowi wyzwanie znalezienia sposobu na wyróżnienie się z tłumu reklam i zbudowania emocjonalnego kontaktu z konsumentami. Storytelling to technika budowania więzi uczuciowej z konsumentami.
Tata Global Beverages, indyjski gigant w branży napojów, zbadał wpływ storytellingu w reklamach telewizyjnych. Przy użyciu badań neurobiologicznych Nielsena, przeanalizowano aktywność mózgu 1410 konsumentów w trakcie oglądania ponad 400 różnych spotów reklamowych z indyjskiej bazy danych. Ich wyniki przyniosły dowody na podparcie tezy, że ludzki mózg przetwarza spoty reklamowe opowiadające historie bardziej efektywnie niż kopie nieposiadające warstwy opowiadania. Słuchanie i oglądanie historii to doświadczenie, które mózg zna z przeszłości, dlatego szybciej przyswaja taką formę komunikacji. To z kolei wpływa na większe zaangażowanie i skutkuje wyższym poziomem połączenia emocjonalnego i większej zauważalności marki, które prowadzą do zwiększenia wiarygodności i perswazji.
W przypadku reklam, w których zastosowano podejście oparte na opowiadaniu historii, marka była o 20% bardziej zauważalna niż w przypadku komunikatów bez opowiadania historii. Reklamy oparte na storytellingu były 5 razy bardziej wiarygodne niż spoty non-storytelling.
Źródło: WARC, „Measuring the impact of storytelling on the consumer’s brain”, UK, 2019
Data publikacji: 20.12.2019