W ramach aktywności związanych z konkursem Effie Awards 2019, Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR wraz z TVN Media, partnerem konkursu i gali, przygotowało kolejną edycję cyklu #opiniejuroraeffie.
Celem cyklu jest podzielenie się z przedstawicielami rynku mediowego w Polsce wiedzą i opiniami członków jury Effie Awards na temat głównych zagadnień związanych z efektywnością współczesnej komunikacji marketingowej.
Przedstawiamy drugą część tegorocznej edycji cyklu, skupiającą się na elementach, które w największym stopniu zrewolucjonizowały przekaz reklamowy marek na przestrzeni ostatnich 20 lat w Polsce. Publikacja prezentuje wyniki ankiety przeprowadzonej wśród członków jury Effie Awards, opatrzone komentarzem przewodniczącej jednej z grup jurorskich Agnieszki Kosik, Head of Poland, Facebook.
Celebrity/influencer marketing jest obszarem najczęściej wskazywanym przez jurorów Effie Awards jako ten, który zrewolucjonizował przekaz reklamowy na przestrzeni ostatnich 20 lat w Polsce.
Interakcja z marką pojawiła się na drugim miejscu zestawienia, wskazywana przez blisko 30% ankietowanych jurorów.
Co ciekawe jedynie 3% ankietowanych jurorów uznało brand hero w reklamie jako element, który istotnie przyczynił się do zmian w przekazie reklamowym w Polsce.
Cieszę się, że wyniki ankiety pokrywają się z tym, co obserwujemy w Facebooku i doradzamy naszym partnerom reklamowym. Gdy konkurencja o uwagę konsumentów jest coraz ostrzejsza, zachowanie przez marki autentyczności staje się kluczem do sukcesu. Wyidealizowany wizerunek nie jest już tak atrakcyjny, jak pokazanie autentycznego doświadczenia, prawdziwego obrazu, czy ulotnej chwili. Dlatego marki coraz częściej starają się wciągnąć odbiorców w swoją opowieść i jeśli tylko nie ma w niej fałszu – często odnoszą sukces. Duże znaczenie ma tu też dobór odpowiedniego narzędzia przekazu – marki częściej i śmielej współpracują z influencerami oraz sięgają po format Stories (Relacji), które pozwalają im w autentyczny i szczery sposób angażować odbiorców. A co będzie rewolucjonizować przekaz reklamowy marek w najbliższych latach? W Facebooku stawiamy na różnorodność. Niedawno organizatorzy Cannes Lions zaktualizowali wytyczne, tak by jurorzy zwracali uwagę na to, czy dana praca nie utrwala czasem negatywnych stereotypów lub nierówności – oprócz wartości społecznej, kreacja wolna od stereotypów jest dobra dla biznesu. Obecnie jedynie 7% reklam jest reżyserowanych przez kobiety. Potrzebujemy tej rewolucji!