Przedstawiamy szóstą część tegorocznej edycji cyklu. Omawia ona perspektywę działań marketingowych, która, wg jurorów Effie Awards, powinna obecnie dominować w postawie marketerów.
Publikacja prezentuje wyniki ankiety przeprowadzonej wśród członków jury Effie Awards, opatrzone komentarzem przewodniczącego jednej z grup jurorskich Tadeusza Żórawskiego, Global Strategy Directora, Molecular BBDO.
Konsekwencja realizacji długoterminowych strategii została wskazana przez 69% ankietowanych jurorów Effie Awards jako podejście, które powinno dominować w postawie marketera odpowiedzialnego za budowanie strategii komunikacji marki. Perspektywa lokalna została wybrana przez 88% ankietowanych jurorów. Prawie 70% respondentów uznało również, że marketerzy powinni skłaniać się ku inwestycjom w nowe rozwiązania.
Głosy jurorów w kwestii „long term czy short term” w proporcji 70:30 wskazują preferencję konsekwentnego działania jako priorytet ponad działaniami taktycznymi – które jednak pozostają bardzo ważne. Jest to bardzo mądre i dojrzałe podejście, natomiast warto zwrócić uwagę, że jedno nie wyklucza drugiego, a ponadto zmieniła się w ostatnich latach perspektywa. Kiedyś pojęcie „strategia długoterminowa” oznaczało często dwa, trzy, pięć lub więcej lat. Teraz może to oznaczać rok, więc coraz więcej działań przechodzi do kategorii „strategii długoterminowej”. Zdecydowanie bardziej istotne jest też działanie z lokalnej perspektywy w stosunku do globalnych trendów – co implikuje też, że powinniśmy zwracać uwagę na inność, odrębność i specyfikę lokalnej sytuacji rynkowej, grup odbiorców; ale działanie z lokalnej perspektywy to też geotargetowanie i działanie w mikroskali, jak największa personalizacja działań. Zbiega się z tym wynik na skali „inwestycje vs. oszczędności” – prawie 70% preferencji inwestycji w nowe rozwiązania. W mniejszości jest chęć utrzymywania dotychczasowego poziomu wydatków reklamowych lub ograniczenie działań do niezbędnego minimum. Wyraża to zdecydowane dążenie do wdrażania nowych rozwiązań, co w perspektywie może oznaczać nawet większe wydatki na marketing i komunikację – natomiast z oczekiwaniem większej ich efektywności.