Najnowsza część Gwiezdnych Wojen – „Ostatni Jedi” – okazała się niebywałym hitem. Pierwszy weekend w kinach przyniósł twórcom 220 milionów dolarów. Do sukcesu przyczyniła się intensywna kampania w amerykańskiej telewizji.
Dystrybutor filmu, Walt Disney, od początku października 2017 przeznaczył na kampanię telewizyjną 28,5 miliona dolarów, z czego 12 milionów wsparło promocję już w ostatnich dwóch tygodniach przed premierą nowej części serii 15 grudnia. Kampania w dużej części dotyczyła programów sportowych, zwłaszcza NFL, czyli amerykańskiej zawodowej ligi futbolu.
Partnerzy marketingowi Disneya zainwestowali w kampanię filmu łącznie ponad 27 milionów dolarów. Wśród nich znajdziemy markę Nissan, która współpracowała już z franczyzą w zeszłym roku przy promocji spin-offu cyklu – „Łotr 1. Gwiezdne Wojny – historie”. Producent samochodów zintegrował swoją komunikację ze stylistyką filmowej serii, co zaowocowało spotem telewizyjnym. Reklama powstała również w języku hiszpańskim. Komunikacja objęła także Internet i w całości wyniosła ponad 13 milionów dolarów.
Screenshot: https://www.nissanusa.com/star-wars-the-last-jedi/
Kosmiczny klimat Gwiezdnych Wojen dobrze współgrał ze sponsorami z kategorii technologii – częścią promocji były spoty Google Pixel 2, Vizio oraz Verizon. Łącznie, kosztowały sponsorów blisko 14 milionów dolarów.
W sumie kampania TV „Ostatniego Jedi” wyniosła ponad 60 milionów dolarów. Dzięki udanej komunikacji z szerokim zasięgiem medium, jakim jest telewizja, produkcja odniosła największy filmowy sukces roku i zapisała się w historii z rekordowym wynikiem oglądalności kinowej w weekend otwarcia.
Źródła:
www.mediapost.com/publications/article/311797/disney-partner- marketing-lifts-last-jedi-to-box.html, 18.12.2017
www.adage.com/article/cmo-strategy/nissan-breaks-star-wars-campaign-brand-hype- begins/311162/, 2.11.2017
www.nissanusa.com/star-wars-the-last-jedi/, 31.01.2018
Data publikacji: 02.02.2018 r.