wpisz szukaną frazę
Szukaj

Cecha marki pożądana przez konsumentów #opiniejuroraeffie cz. 2/2023

W ramach cyklu #opiniejuroraeffie 2023 – projektu współautorstwa Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR oraz TVN Media (Sponsora Strategicznego konkursu i gali Effie Awards Poland) – spytaliśmy jurorów Effie Awards o wskazanie cechy marki, która wg nich jest obecnie szczególnie pożądana przez konsumentów.

 

WYNIKI ANKIETY WŚRÓD JURORÓW EFFIE AWARDS

 

Ponad połowa (52%) jurorów Effie Awards wskazała poczucie bezpieczeństwa i zaufania jako cechę marki, która jest obecnie wg nich najbardziej pożądana przez konsumentów.

 

KOMENTARZ PRZEWODNICZĄCEJ JEDNEJ Z GRUP JURORSKICH

 

Według przeszło połowy jurorów tegorocznego Effie Awards obecnie szczególnie pożądaną cechą marki jest poczucie bezpieczeństwa i zaufania (52%), i to ona jest „dominatorem”. Wskazanie na tę cechę nie dziwi mnie – to odzwierciedlenie sytuacji, która dotyka każdego z nas (w tym jurora Effie) na co dzień. A co nas dotyka? Niepewność i nagłe zaskoczenia. Zewsząd docierają do nas informacje o rekordowym poziomie inflacji, o nieprzewidywalnych działaniach polityków, o sytuacji za naszą wschodnią granicą. Według CBOS* w maju ponad połowa badanych Polaków (58%) uważała, że sytuacja w kraju zmierza w złym kierunku, a 75%** Polaków wskazało na pogorszenie swojej sytuacji materialnej. W warunkach zagrożenia swojego poziomu życia, a czasem egzystencji, ludzie zmieniają perspektywę swoich oczekiwań i potrzeb. Według Maslowa (psycholog, 1943 r.) w sytuacji niepewności i zagrożenia ludzie starają się zaspokajać potrzebę bezpieczeństwa. Koncentrują się wtedy na działaniach i wyborach, których mogą być pewni. To samo dotyczy wyborów konsumenckich. Wybór marki, której się ufa i którą się ceni, jest ulgą w niepewności dnia codziennego. Wydaje się, że jesteśmy w momencie, kiedy konsumenci powiedzą realnie „sprawdzam” i zrewidują, jaką siłę marki budowały latami. Na sam koniec komentarza dodałabym jeszcze jedną grupę cech brandów, której pożądanie będzie rosło wśród konsumentów (może mniej wśród właścicieli marek) – chodzi o dostępność cenową i szeroko postrzegane GVFM.

* Nastroje społeczne w maju, CBOS, maj 2023 r.

** Oceny sytuacji finansowej gospodarstw domowych, CBOS, kwiecień 2023 r.

 

Share

Podobne artykuły