wpisz szukaną frazę
Szukaj

Decyzje zakupowe a kraj pochodzenia produktu

#ChallengingTime

Z badania przeprowadzonego pod koniec lipca 2020 r. przez Open Research wynika, że obecnie, jeszcze bardziej niż w latach ubiegłych, Polacy zwracają uwagę na to, skąd pochodzi produkt, który kupują .

 

Aż 47% Polaków to zdecydowani patrioci w tym zakresie, a tylko 9% badanych nie interesuje się tym, skąd pochodzi nabywany produkt. Najbardziej zainteresowani pochodzeniem kupowanych rzeczy są młodzi ludzie w wieku 20-30 lat, mniejsze zainteresowanie występuje wśród osób powyżej 30 lat. Większość badanych konsumentów w Polsce deklaruje, że często sprawdza pochodzenie produktu, który wkłada do koszyka, a 43 % przyznaje, że robi to zawsze. Polskość produktu zachęca do zakupu już co dziewiątego Polaka – to o 17% więcej niż w poprzednim pomiarze z 2017 r.

Znaczenie polskiego pochodzenia w poszczególnych kategoriach produktów

Największe znaczenie polskości produktu dla badanych konsumentów odnotowywane jest w kategorii spożywczej – ponad 80 %, w przypadku kosmetyków, odzieży, obuwia oraz leków bez recepty to ok. 60 %. Kategoria kosmetyków i leków bez recepty notuje duży wzrost chęci zakupu polskich produktów w porównaniu do ubiegłych lat. Z mniejszym znaczeniem pochodzenia produktu z Polski mamy do czynienia w przypadku sprzętu RTV i AGD.

Z jakiego powodu wspieramy polskie produkty? Najważniejsze dla badanych są: dobra jakość, wsparcie gospodarki oraz polskich firm. Szczególnie młodzi ludzie chcą wspierać w ten sposób rodzime marki i gospodarkę. Starsi respondenci wskazują natomiast na wysoką jakość, zdrowie, czystość i ekologiczność polskich wytworów.

Nowością jest duma z narodowych produktów – szczególnie silna wśród mężczyzn w Polsce, zarówno młodych, jak i starszych. Cena rodzimych produktów dla nich jest mniej istotna – tylko 8 % kieruje się nią, dokonując wyboru zakupowego.

„Obserwujemy znaczący wzrost postaw patriotycznych, Polacy częściej deklarują chęć zakupu polskich produktów i sięgania po nie w ramach pierwszego wyboru. Aż 9 na 10 Polaków twierdzi, że polskość marki zachęca ich do zakupu marek produktów. Przyglądamy się temu zjawisku, jak się zmienia i przybiera na sile. Jest jednym z kół zamachowych polskiej gospodarki” – komentuje Agata Matuszewska-Pyc, Business Unit Manager z Open Research.

 

Źródło:

Patriotyzm Konsumencki Polaków, Open Research, 2020 r.

 

Data publikacji: 30.10.2020 r.

Share

Podobne artykuły