Dzieci korzystają z mediów od najmłodszych lat. Są grupą konsumencką, której rynek z dnia na dzień rośnie. Ich rozwój wspierany jest przez rodziców i otoczenie na każdym kroku. Jaki mają więc wpływ na decyzje zakupowe dorosłych?
Raport „Children and their influence on adult decisions” opracowany przez grupę mediową Viacom przygląda się najmłodszym konsumentom, biorąc pod uwagę ich nawyki, potrzeby i wpływ na rodziców. Na wyniki składają się trzy odrębne badania w zależności od grupy wiekowej dzieci: Little Big Kids (2-5 lat), Kids of the World i Kid Power Global Edition (6-11).
Aby zrozumieć dzieci w wieku przedszkolnym powstało badanie „Little Big Kids”, w którym wzięło udział 6,5 tysiąca rodzin z 12 krajów świata. Między 2. a 5. rokiem życia dzieci rozwijają się bardzo dynamicznie. Doświadczenia związane z językiem, społeczeństwem, obrazem i dźwiękiem wpływają na formowanie się umysłu młodego człowieka. Bardzo dużą rolę w rozwoju dzieci gra technologia, z którą spotykają się na każdym kroku – o wiele częściej niż kiedykolwiek wcześniej. Aż 50% badanych Polaków twierdzi, że bycie na bieżąco z technologią jest ważne dla rozwoju dzieci.
Dzieci w Polsce spędzają około 25 godzin tygodniowo korzystając z urządzeń mobilnych (12h) i oglądając telewizję (13h). Na świecie ta liczba wynosi średnio 28 godzin na tydzień.
Równocześnie polscy rodzice zachęcają swoje dzieci do zabawy na dworze. Wśród badanych krajów to właśnie Polska dominuje w tym aspekcie – 84% badanych chciałoby, by ich pociecha spędzała aktywnie czas. Na drugim miejscu ex aequo plasują się Australia, Szwecja, RPA i Niemcy – na poziomie 82%. Wielu rodziców obawia się o bezpieczeństwo najmłodszych (w Polsce najczęściej pojawiającym się zmartwieniem jest brutalność społeczeństwa, w innych krajach to nękanie czy rasizm), jednak wiedzą, że zabawa na świeżym powietrzu jest kluczowa dla rozwoju dzieci. Zdaniem 74% polskich rodziców najlepsza jest nauka poprzez zabawę.
Najpopularniejsze zabawki dla dziewczynek to w Polsce akcesoria do gier na świeżym powietrzu, a na świecie – lalki. W przypadku chłopców na świecie i w Polsce również widać preferencję do zabawy na dworze. Na drugim miejscu plasują się zabawki, z których można budować.
Jak potrzeby, zainteresowania oraz kierunek rozwoju zmieniają się na etapie wczesnoszkolnym? Z badania „Kids of the World” obejmującego 31 krajów i 5837 dzieci w wieku 6-11 (z tego 191 młodych Polaków) okazuje się, że gdy najmłodsi uczniowie zaczynają uczęszczać na zajęcia, intensywnie formuje się ich osobowość i obcują z takimi pojęciami jak samodzielność, kontrola nad emocjami oraz samorozwój. Coraz częściej czas pozaszkolny dzieci jest wypełniony zajęciami dodatkowymi, które dają poczucie niezależności, a więc również uczucie bycia potrzebnym, cenionym, dumnym z siebie i godnym zaufania.
Grupa wiekowa 6-11 jeszcze częściej niż dzieci młodsze korzysta z technologii – 76% konsumuje treści w trybie multiscreeningu (w Polsce ten odsetek jest wyższy – 86%). Ponadto, 41% ma już swój tablet, a 37% smartfon (w Polsce odpowiednio 49% i 55%, a więc znów więcej niż wynosi średnia na świecie). Wśród dzieci w wieku wczesnoszkolnym 44% korzysta z mediów społecznościowych (52% w przypadku młodych Polaków).
Na dobre samopoczucie dzieci w wieku wczesnoszkolnym mają wpływ wyjazdy oraz zabawa w wolnym czasie, a także oglądanie telewizji i korzystanie z Internetu. Jednak głównym źródłem radości w codziennym życiu jest spędzanie czasu z najbliższymi – rodziną i przyjaciółmi. Dzieci wierzą, że aby stanowić część grupy, należy być dobrym kolegą (63%). Na tym etapie życia przyjaźnie pomagają kształtować zaufanie, lojalność, umiejętność współpracy, opiekuńczość i tolerancję. Dzięki tym cechom dzieciom łatwiej funkcjonować w społeczeństwie, ale wzrasta też ich samoakceptacja.
Coraz częściej dzieci mają wpływ na decyzje zakupowe dorosłych – globalnie z tym twierdzeniem zgadza się 74% dzieci i 77% rodziców, a w Polsce odpowiednio 78% i 90%. Tak wynika między innymi z badania „Kid Power Global Edition” przeprowadzonego wśród 4900 dzieci w przedziale wiekowym 6-11 lat i 4100 rodziców dzieci w tym wieku z 30 krajów.
Wpływ dzieci na rodziców w procesie podejmowania decyzji o zakupach ma tendencję wzrostową – wskazuje na to kilka czynników. Jednym z nich jest fakt, że coraz częściej czas dzieciństwa przypada na mieszkanie w mieście. W 1955 roku w przestrzeniach miejskich dorastało 27% osób, a obecnie ten odsetek znajduje się na poziomie 40%. Prognozuje się, że w 2050 będzie tak w 70% przypadków. Wzrasta też liczba jedynaków. W 1970 roku na każdą kobietę przypadało prawie 3 dzieci, a w 2009 ta liczba wynosi niecałe 2. Coraz częściej również dochody rodziny pochodzą z dwóch źródeł – jest tak obecnie w 60% rodzin.
Na rolę dziecka w podejmowaniu rodzinnych decyzji nie ma wpływu jego płeć – u dziewczynek w proces zakupów chce angażować się średnio 75%, u chłopców ten odsetek to 74%. Ważny jest za to wiek – rolę w rodzinnych decyzjach gra 73% badanych z grupy 6-9. U dzieci starszych to 77% i 78%.
Czy dzieci tak samo chętnie biorą udział w podejmowaniu rodzinnych decyzji przy zakupach z każdej branży? Okazuje się, że najczęściej angażują się w proces zakupowy, gdy w grę wchodzi rozrywka, odzież i produkty spożywcze.
Źródło:
Raport „Children and their influence on adult decisions”, Viacom, 2018
Data publikacji: 16.11.2018 r.