Stworzenie skutecznego komunikatu kierowanego do grupy docelowej nie opiera się wyłącznie na kryteriach metrykalnych. Proces zakupowy to kwestia wyboru produktu opartego na pozytywnych doświadczeniach, wyznawanych wartościach i sposobie życia.
Raport firmy Kantar „X vs Y. Pokoleniowy obraz rodziców”, przeprowadzony wśród polskich respondentów na zlecenie TVN Media, prezentuje spojrzenie na świat i podejmowanie decyzji przez rodziców z dwóch pokoleń: Gen X i Gen Y. Te dwa pokolenia posiadają najliczniejszy odsetek rodziców z dziećmi żyjącymi w jednym gospodarstwie.
k
Rodzice pod wieloma względami są do siebie podobni, ale korzystają z wartości, które reprezentują, a na które wpływ mają wychowanie, podstawy kulturowe, prezentowane postawy życiowe, motywacje i podejście do dzieci. Niezależnie od pokolenia, dzieci mają wpływ na decyzje podejmowane przez rodziców.
Zarówno rodzice z pokolenia X, jak i Y, są wrażliwi na reklamę. Odpowiednio 13% i 14% rodziców przyznało, że „miewają ochotę kupowania produktów, które są reklamowane”. Dla rodziców obydwu grup wiekowych zakupy to źródło przyjemności. Tak zadeklarowało 38% rodziców Gen X i 42% rodziców Gen Y. Porównując początek badania z końcem, czyli 1Q2020 z 4Q2021, w obydwu grupach zwiększyła się częstotliwość robienia zakupów w Internecie. Rodzice pokolenia X kupowali najwięcej kosmetyków (42%), podczas gdy rodzice pokolenia Y najwięcej zakupów online robili w 3 kategoriach: odzież i obuwie (63%), wyposażenie domu i produkty dla dzieci.
Pomiędzy pokoleniami widoczne są różnice w kwestii deklarowanych wartości. Dla marketerów jest to istotne z powodu konieczności oparcia komunikacji na wyznawanych wartościach. Przekaz powinien uwzględniać różnicę w kodach znaczeniowych adekwatnych dla różnych pokoleń.
Źródło:
Badanie Kantar „X vs Y. Pokoleniowy obraz rodziców” na podstawie danych TGI, październik 2020-wrzesień 2021 r., Polska
Data publikacji: 11.02.2022 r.