wpisz szukaną frazę
Szukaj

Fenomen rewatchingu a siła kontentu

Powtórne oglądanie kontentu to nowe socjologiczne zjawisko, które przybiera na sile i znaczeniu w wielu krajach. Frank Bentley, pracownik Yahoo i wykładowca na Stanfordzie i w Massachusetts Institute of Technology, opisał ten trend w publikacji: „Understanding Video Rewatching Experiences”.

Co najchętniej oglądamy powtórnie?

 

Zdecydowanie najwięcej, bo aż 36% z kontentu oglądanego ponownie stanowią TV shows. Są one częściej oglądane, niż kontent video na YouTube, niezwiązany z treściami telewizyjnymi! Filmy stanowią 15% i wyprzedzają prawie 7 –krotnie social video.

Analizując gatunki filmowe, ponad połowa kontentu, do którego powracają widzowie to dramaty i komedie. Kolejne obejrzenie odcinka powoduje, że fani lepiej mogą zrozumieć fabułę i emocje bohaterów. Sport i programy na żywo są oglądane w czasie rzeczywistym.

 

Na jakich ekranach występuje zjawisko rewatchingu?

 

Ponad połowa badanych najchętniej oglądała ponownie treści w telewizji, a co czwarty widz ogląda content tv na komputerze. Zaskakująco rzadziej, do powtórnego oglądania treści video, używane są takie urządzenia jak: telefony (8%) i tablety (10%). Zdecydowanie bardziej trend rewatchingu jest obserwowany na większych ekranach telewizora i komputera, gdzie komfortowo można oglądać wspólnie treści wideo. Co ciekawe, aż 62% badanych deklaruje ponownie oglądanie wraz z innymi osobami. Sprzyja to budowaniu więzi społecznych.

 

Dlaczego ludzie odtwarzają kontent ponownie?

 

Fani oglądają poprzednie odcinki, gdy chcą się przygotować na kolejny sezon ulubionej serii. Kolejne częste powody, to chęć przeżycia doświadczeń związanych ze świętami (polski syndrom „Kevin sam w domu”), czy przygotowanie się do podróży lub wakacji. Nowy sprzęt zachęca również do odkrywania na nowo ulubionego filmu. Motywacją widza do wielokrotnego oglądania wideo jest również nostalgia. Sentyment do starych filmów powoduje, że dopiero oglądając kolejnym razem dostrzegamy nowe wątki. W rezultacie, dzięki rewatchingowi, możemy bardziej cieszyć się ulubionym filmem lub programem.

 

W jaki sposób będzie rozwijał się trend?

 

Coraz większą rolę odgrywać będą dedykowane aplikacje, które pomogą nie tylko przyciągać widzów do przeglądania kluczowych wątków, ale również wzmocnią zaangażowanie w treści. Na popularności zyskają filtry w serwisach społecznościowych, które wzmacniają mechanizmy rekomendacji treści.

 

Źródło: F. Bentley, Jannet Murray „Understanding Video Rewatching Experiences”, TVX 2016, czerwiec 2016.

Share

Podobne artykuły