Jednym z niezbędnych dla każdego reklamodawcy wskaźników dotyczących rynku jest poziom inflacji mediowej. Dzięki niemu może on kontrolować dynamikę własnych cen oraz estymować sytuację i wymagania budżetowe w przyszłości.
Zgodnie z opublikowanym raportem ECI Media Management o inflacji w mediach oczekuje się, że globalna inflacja mediów wzrośnie w 2022 r., przewyższając inflację sprzed COVID-19 w 2019 r. Ogólny wzrost cen mediów nastąpił w 2021 r. na kluczowych rynkach, a zwłaszcza w telewizji, która w ciągu roku odnotowała wzrost inflacji i osiągnęła najwyższy poziom w czwartym kwartale. Na większości rynków inflacja wzrosła i przekroczyła poziom z 2019 r. W skali globalnej inflacja offline jest wyższa niż inflacja online, głównie ze względu na silną inflację telewizyjną. Inflacja online utrzymywała się na stabilnym poziomie w 2020 r., przy czym wideo online wykazuje największy wzrost inflacji wśród mediów internetowych.
W 2021 r. polska reklama doświadczyła rosnącej inflacji telewizyjnej. Szacuje się, że krajowa inflacja utrzyma się na poziomie inflacji z 2021 r. W pierwszym kwartale 2022 r. rynek reklamy w Polsce zwiększył wartość o 6,8% względem analogicznego okresu roku ubiegłego. Oznacza to, że wartość budżetów reklamowych w tym okresie przekroczyła o blisko 12% tę sprzed pandemii.
Źródło:
ECI Media Management „Inflation report Q1 2022”, lipiec 2022 r.
Data publikacji: 26.08.2022 r.