Zaufanie konsumentów do marki jest kluczowe. Pozwala na sprawną komunikację, przynosząc efektywną relację. Wiarygodność marki w dużym stopniu zależy od medium, w którym jest komunikowana. Które media wyróżniają się więc obecnie rzetelnością? I jak budować zaufanie w natłoku źródeł informacji?
Zaufanie Amerykanów do poszczególnych mediów na przykładzie minionych wyborów prezydenckich postanowiła zbadać agencja VAB. Raport z czerwca 2018 pod tytułem „It’s a Matter of Trust: Media’s Influence on Voters” skupiał się na stosunku respondentów do telewizji – ich zaufaniu do przekazywanych przez to medium wiadomości, o rzetelności tego źródła oraz tym, jak pozyskiwane informacje przekładają się na budowanie opinii na istotne społecznie tematy.
Okazuje się, że większość badanych polega na sieciach telewizyjnych i ich internetowych platformach bardziej niż na stronach internetowych niezwiązanych z telewizją i mediach społecznościowych. Wynika to z zaufania do profesjonalnego kontentu dostarczanego przez sieci telewizyjne.
Dzięki szerzeniu przez telewizję rzetelnych informacji, marki telewizyjne zyskują zaufanie u widzów. Dlatego to informacje z telewizji pomagają ludziom formować własną opinię na ważne tematy o wiele częściej niż te pochodzące z innych mediów. W całej grupie 18+ telewizja oraz jej internetowe i mobilne odpowiedniki zajmują dwa pierwsze miejsca wśród źródeł informacji mających wpływ na budowanie poglądów.
Jak sprawić, by zaufanie do marki i komunikowanych przez nią informacji było możliwie najwyższe? Raport grupy zajmującej się komunikacją w marketingu Edelman z 2018 roku pod tytułem „2018 Trust Barometer: Special Report: Brands and Social Media” objął 1000 respondentów z 9 krajów: Brazylii, Kanady, Chin, Francji, Niemiec, Indii, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Wielkiej Brytanii i Stanów Zjednoczonych. Wynika z niego, że ludzie szukają potwierdzenia u więcej niż jednego źródła wiadomości. Telewizja i prasa to media uważane wśród badanych za najbardziej wiarygodne.
Jak w kwestii zaufania wypadają wśród innych narodów Polacy? Z badania przeprowadzonego przez Reuters Institute for the Study of Journalism pod tytułem „Digital News Report” wynika, że Polska to jeden z krajów o najwyższym poziomie zaufania do mediów i uzyskiwanych dzięki nim informacji. Co więcej, ponad połowa Polaków ufa źródłom wiadomości. Zwłaszcza, jeśli zostały one samodzielnie wybrane przez badanych.
Źródło:
Raport “It’s a Matter of Trust: Media’s Influence on Voters”, VAB, czerwiec 2018
Raport “2018 Trust Barometer: Special Report: Brands and Social Media”, Edelman, Q17
Raport “Digital News Report”, Reuters Institute for the Study of Journalism, 2017
Data publikacji: 17.08.2018 r.