W ramach cyklu #opiniejuroraeffie 2023 – projektu współautorstwa Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR oraz TVN Media (Sponsora Strategicznego konkursu i gali Effie Awards Poland) – spytaliśmy jurorów Effie Awards
o opinię nt. obszarów, które stanowią obecnie największe wyzwanie dla marketera.
Według 30% ankietowanych jurorów Effie Awards obecnie największym wyzwaniem dla marketera jest utrzymanie balansu strategii short term vs long term. Aż jedna czwarta jurorów wskazała zjawisko „do more with less”, czyli ograniczone budżety. Na kolejnym miejscu istotnych wyzwań znalazły się ex aequo: presja na ROI (19%) oraz tempo rozwoju nowych technologii (18%).
Jeden z berlińskich murali zadawał swego czasu pytanie „How long is now?”. To pytanie przypomniało mi się
w kontekście największych wyzwań marketerów, wybranych przez uczestników badania, konkretnie pierwszego: „balansu strategii short vs. long term” i ostatniego: „dynamika zmiany trendów rynkowych”.
Świat przyspieszył, przy rzeczywistości napędzanej nowymi technologiami i otaczającej nas liczbie komunikatów, pomysłów, narzędzi rosnących właściwie wykładniczo, długoterminowymi bywają nazywane strategie zaplanowane
na … kilka, góra kilkanaście miesięcy. Nie bez znaczenia jest tu jednoczesny wzrost oczekiwań – zarówno biznesu (natychmiastowy zwrot z inwestycji i szybki efekt), jak i nas samych, wobec swojej pracy (praca u podstaw vs brokat
i fajerwerki 😉).
Wyzwaniem pozostaje więc umiejętność znalezienia prawdziwych potrzeb, analizy, ogarnięcia nadmiaru i dobry wybór celu. Kolejnym: mądre trzymanie się tego celu, wytrwale, ale nie ślepo i za wszelką cenę. Świadomość,
do czego dążymy i dlaczego do tego dążymy, o co gramy, kupuje nam trochę czasu, w którym możemy się przyjrzeć nowościom rynkowym i zdecydować, czy i jak na nie odpowiedzieć.