Według danych Nielsen Audience Measurement z Polski, w marcu 2020 roku średni dobowy czas oglądania telewizji wzrósł do prawie 5 godzin dziennie.
Przywołane statystyki komunikują wzrost o 27 minut, porównując z analogicznym okresem zeszłego roku. Co więcej, badania pokazują, że trend zwiększonego oglądania tv ma duże szanse na utrzymanie się w przyszłości.
W trakcie pierwszego tygodnia z pełnymi, narzuconymi przez rząd ograniczeniami średnia dobowa oglądalność telewizji wynosiła 5 godzin i 11 minut. W dwie niedziele marca 2020 roku czas przeznaczony na oglądanie tv przekroczył nawet 6 godzin: 5 marca było to 6 godzin i 7 minut, a 22 marca – 6 godzin i 21 minut.
Największy wzrost oglądalności, bo aż o 53 minuty, zaobserwowano wśród pokolenia Baby Boomers oraz w grupie wiekowej 40-54 (wzrost o 52 minuty), najmniejszy wzrost, wynoszący 5 minut, odnotowano wśród przedstawicieli Generacji Z, czyli osób między 13 a 24 rokiem życia.
Dane analityków Nielsena wskazują na wyraźne zainteresowanie oglądaniem telewizji w związku z apelami o pozostawanie w domach. Widzowie zwracają się w stronę telewizji, aby dowiedzieć się więcej i pozostawać na bieżąco z najnowszymi wiadomościami z kraju i ze świata. W efekcie ogólna konsumpcja treści telewizyjnych rośnie, ponieważ przebywający w domach Polacy szukają sposobów na zagospodarowanie czasu i chętniej spędzają wolne chwile przed telewizorami. Można zaobserwować wzrost zainteresowania kanałami i programami informacyjnymi, według Agnieszki Gosiewskiej, dyrektor zarządzającej Nielsen Media w Polsce.
Podobne mechanizmy obserwujemy też w innych krajach, w których Nielsen mierzy oglądalność telewizji, a które dotknęła epidemia koronawirusa. Według danych Nielsena w Korei Południowej, w USA oraz we Włoszech gwałtownie wzrasta oglądalność telewizji. Pierwszego dnia „pracy z domu” w Nowym Jorku oglądalność – w szerokim tego słowa znaczeniu, obejmującym telewizję, VOD i streaming – wzrosła o 11%.
W czasach kryzysu zawsze zwracamy się do zaufanych mediów. Jeszcze większa konsumpcja mediów umożliwia tworzenie nowych relacji z konsumentami, szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę programy podkreślające zdrowie i bezpieczeństwo, oferujące wiarygodne informacje. W miarę wycofywania się z uczestniczenia w życiu społecznym, telewizja staje się źródłem rzetelnej informacji i bardzo potrzebnej rozrywki. Telewizja jest i zawsze była spoiwem towarzyskim, daje pocieszenie i łączy, jest drogą ucieczki i zapomnienia. GlobalWebIndex w swoich badaniach wskazuje, że po zakończeniu pandemii COVID-19, co najmniej połowa osób w USA i UK, która zwiększyła swoją konsumpcję mediów, utrzyma trend w przyszłości.
Źródła:
WARC, „Greater media consumption likely to sustain after COVID-19”, kwiecień 2020 r.
Nielsen Audience Measurement, „Telewizja w czasach pandemii”, marzec 2020 r., Polska
GlobalWebIndex „Coronavirys Research: Media Consumption and Sport” kwiecień 2020 r., UK i USA
Data publikacji: 24.04.2020 r.