wpisz szukaną frazę
Szukaj

Jak Polacy oglądają telewizję?

Przeciętny Polak w 2018 roku spędzał średnio przed telewizorem 4 godz. i 17 min dziennie, czyli o 25 min więcej niż 10 lat wcześniej. To wynik tylko o 6 min mniejszy niż w 2015 roku, gdy zanotowano najdłuższy w ostatnim dziesięcioleciu czas poświęcany na oglądanie telewizji.

Telewizja to od lat czarny koń rynkowy, przejmujący powyżej 50 proc. budżetów reklamowych, gdyż nadal stanowi istotny element naszego życia. W 2018 roku reklamodawcy wydali (według cenników) na reklamę telewizyjną ponad 29 mld zł, co oznacza wzrost w porównaniu do 2017 roku o 7,42 proc.

 

Wraz z pojawieniem się nowych urządzeń i upowszechnianiem się Internetu pojawiły się inne sposoby konsumpcji treści, zwłaszcza dla młodszego pokolenia. Młodsi nie rezygnują z oglądania treści wideo, tylko wybierają dogodne dla siebie urządzenia i czas. Co warto zaznaczyć – wśród respondentów badanych w Nielsen Cross Platform Study Polska, urządzenie smart tv było najczęściej wskazywane, jako planowany w najbliższym czasie zakup do gospodarstwa domowego. Można więc oczekiwać, że technologia smart tv będzie wykorzystywana przez coraz większą grupę społeczeństwa. Pomimo posiadania telewizorów podłączonych do Internetu, spadek czasu oglądania telewizji jest znikomy. Osoby posiadające odbiorniki smart tv oglądają tylko o 20 proc. krócej telewizję linearną od tych, którzy takich telewizorów nie posiadają.

Zwiększenie liczby urządzeń do oglądania treści wideo i zmiany w konsumpcji poszczególnych mediów pokazują, że widzowie nie traktują mediów, jako substytutów, zastępując jedne drugimi, tylko korzystają z pełnej palety dostępnych kanałów komunikacji w zależności od potrzeb. Powoduje to, ze finalnie łączny czas poświęcony na konsumpcję mediów rośnie. Według badań prowadzonych przez Nielsen w Stanach Zjednoczonych (Nielsen Total Audience Report and Audience Insights Analysis), tygodniowy czas poświęcony na różne media (online, telewizja, radio) w populacji 18+ wyniósł średnio 75 godz. 38 min w 2017 roku, podczas gdy w 2007 roku było to nieco ponad 51 godz. Choć w Polsce nie mamy podobnego badania, możemy podejrzewać, ze trendy są analogiczne.

 

Źródła:

Nielsen, raport „Rynek TV & wideo”, Polska, 2018.

www.wirtualnemedia.pl/artykul/ogladalnosc-telewizji-2018-rok-atv-top-kanaly-programy-reklama, 6.01.2019

 

Data publikacji: 18.01.2019 r.

Share

Podobne artykuły