W ramach cyklu #opiniejuroraeffie 2024 – projektu współautorstwa Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR oraz TVN Media (Sponsora Strategicznego konkursu i gali Effie Awards Poland) – spytaliśmy Jury Effie o opinię nt. pożądanych kompetencji doskonałego marketera.
Blisko 50% Jury Effie wskazało kompetencję strategiczną jako najbardziej kluczową w pracy marketera. Kolejną najczęściej wskazywaną kompetencją jest umiejętność adaptacji (38% głosów). Według Jury Effie najmniej poszukiwanymi kompetencjami są kolejno: relacyjna (6% głosów), kreatywna (4% głosów), technologiczna (jedynie 3% głosów).
Cieszą mnie wyniki tej ankiety, bo zdecydowanie się z nimi utożsamiam. Te dwie kompetencje – umiejętności strategiczne oraz adaptacyjne – były, są i będą moim zdaniem kluczowe w pracy marketera.
Choć organizacje składają się z całej rzeszy funkcji i zespołów, z których każdy jest niezwykle ważny w dowożeniu wyników, to właśnie marketer jest w centrum organizacji, wskazując kierunki rozwoju biznesu. Marketing to nie tylko komunikacja, design opakowań czy aktywacje marki, ale przede wszystkim zrozumienie rynku i kategorii, rodzących się trendów konsumenckich, roli marek i na tej podstawie kształtowanie strategii rozwoju. To umiejętność dokonywania wyborów – w którym kierunku rozwijać będziemy naszą kategorię i marki, jakie za tym powinny podążać innowacje i komunikacja, a czego robić nie będziemy.
Druga kompetencja jest równie ważna. Funkcjonujemy w bardzo dynamicznym środowisku, gdzie niezwykle szybko zachodzą zmiany w otoczeniu konkurencyjnym, następuje dynamiczny rozwój technologii – to wszystko wpływa na potrzeby i zachowania konsumentów, a to z kolei na nas. Mając jasno obrany kierunek strategiczny z jednej strony, ale umiejętność adaptacji z drugiej, jesteśmy w stanie nadal podążać w wybranym kierunku, równocześnie adaptując taktyki i działania, aby dostosować się do zmieniającego się świata.