Na bazie najbardziej wyczerpującej i obszernej toczącej się analizy rynku Wielkiej Brytanii, Nielsen opublikował zestawienie reklam, które okazały się najefektywniejsze. Jakie wskaźniki brano pod uwagę?
Konstruując ranking zmierzono „Net Impact Potential”, na który składała się zapamiętywalność fabuły reklamy i zdolność przyporządkowania jej do danej marki w ciągu 24 godzin od obejrzenia. Nielsen wziął pod uwagę wyniki ponad miliona ankiet i ocenił 3600 spotów.
Na szczycie rankingu z rezultatem 67% znalazła się reklama leku Gaviscon. Najbardziej efektywny w ubiegłym roku spot został stworzony przez agencję reklamową Havas w 2016 roku. Bracia bliźniacy obaj cierpią na zgagę, lecz każdy z nich odczuwa ją w inny sposób. Z pomocą przychodzi Gaviscon działający podwójnie. Walkę z bólem demonstruje maskotka firmy – animowany strażak. Marka znalazła się na pierwszym miejscu już drugi rok z rzędu.
Drugie i trzecie miejsce w zestawieniu zajęły reklamy z wynikiem 62%. Pierwszy z nich to spot M&Ms (firma obecna w top 5 drugi rok pod rząd) „Eating in bed” stworzony przez agencję BBDO w 2015. Drugi to 10-sekundowa reklama KFC autorstwa Bartle Bogle Hegarty, w której kawałki kurczaka spadają z nieba.
W pierwszej dziesiątce rankingu znajdziemy również dwie produkcje Amazon, reklamę Snickersa i Skittles.
Marketing effectiveness consultant Nielsena Samuel Davis podkreśla, że zadaniem reklam jest szerzenie świadomości. Dlatego najbardziej sprawdzają się te, których treść zapamiętują widzowie i które potrafią połączyć z reklamowaną marką. Spot KFC nie wyróżnia się humorem ani ciepłym nastrojem, ale zostaje w głowie – i to jest najważniejsze.
“Legacy campaigns”, czyli kampanie opierające się na sprawdzonych elementach także okazały się efektywne, dzięki znajomym motywom i postaciom. Najlepsze rezultaty przynoszą więc produkcje w obrębie jednej charakterystycznej stylistyki.
Data publikacji: 19.01.2018 r.