W reklamie używa się storytellingu jako elementu brandingowej strategii firmy. Stosuje się go również w promocji sprzedaży, aby zbudować identyfikację i rozpoznawalność. Tym razem zebraliśmy w jednym miejscu kilka przykładów znanych opowieści, które stanowią kanwę reklam.
Spoty reklamowe zawsze o czymś opowiadały – niezależnie od rodzaju nośnika. Większość z nich wykorzystuje sztukę opowiadania w najczystszej formie. Firmy odczuwają naglącą potrzebę, aby wyróżnić się na tle konkurencji, a także umożliwić odbiorcom doświadczenia wartości dodanej, dawno już wykraczające poza sam produkt.
Fenomenem są seriale lub filmiki krótkometrażowe. Narodziły się w latach 80. i 90. Inspiracji dostarczały styl i tonacja filmów długometrażowych oraz różne formaty telewizyjne, w tym dramaty, opery mydlane i sitcomy. Do historii przeszły już kampanie Renault Clio i Nescafe Gold Blend. Niesztampowo do komunikacji podeszli także twórcy kampanii sieci sklepów spożywczych ICA w Szwecji. Dziś wiadomo już, że obsadzając w roli stażysty Jerry’ego aktora z zespołem Downa, zrobili dla osób niepełnosprawnych o wiele więcej niż liczni spece od kampanii społecznych. Seria reklam stała się niekwestionowanym hitem, a liczba ich wyświetleń tylko na kanale Youtube to prawie milion. Najistotniejsza jest historia, która ma bawić i angażować emocjonalnie widownię. Siłą dobrej opowieści jest jej potencjał ewolucyjny. Postacie mają wystarczająco czasu, by rozwijać swoje osobowości, dzięki czemu poznajemy je lepiej. Utożsamiając się z bohaterami, wiążemy się też z samą historią.
Wiele reklam odwołuje się do opowieści, które istnieją od dawien dawna. Zakorzenione kulturowo historie dostarczają paletę ról bohaterów i przesłań, których nie trzeba wyjaśniać. Tak jak w spocie Apple „1984”, który stał się prawdziwym klasykiem i został uznany przez World Federation of Advertisers za jedną z najlepszych reklam pięćdziesięciolecia.
Sukces koreańskiego serialu „Empress Ki” (był nawet emitowany w polskiej telewizji) zainspirował markę odzieżową North Cape do wejścia w świat storytellingu. Zaangażowano aktorów, którzy odgrywali główne role w serialu, a akcję przeniesiono do czasów współczesnych. Spot reklamowy był kontynuacją historii miłosnej i miał poprawić humor widzom, którzy byli niepocieszeni zakończeniem serialu bez happy endu.
Storytelling przyjmuje wiele wcieleń. Polega na stworzeniu rozpoznawalnego świata i bohaterów, którzy będą rozwiązywać konflikty. Jednak opowieść przyniesie zamierzony skutek dopiero wtedy, gdy będzie można identyfikować się z postaciami – śmiać się z nich lub im współczuć albo rozpoznać cząstkę siebie.