wpisz szukaną frazę
Szukaj

Stosunek widzów do reklam w serwisach VOD – rynek polski

#ChallengingTime

Polacy oglądają coraz więcej, ale również coraz częściej płacą za oglądane treści wideo – takie wnioski otrzymujemy w najnowszym raporcie agencji badawczej Zymetria stworzonym we współpracy z TVN Media.

Według badaczy w efektywnym dotarciu z reklamą do widza platform VOD może mieć znaczenie: szeroki, lokalny kontent, odpowiednia długość trwania bloku reklamowego oraz marka platformy. Model subskrypcji Adlite (niższe opłaty za subskrypcję w zamian za reklamy) może wzmóc migracje widzów między platformami i rozszerzyć portfel używanych serwisów.

Polscy użytkownicy wideo korzystają średnio z 2,7 serwisów płatnych i bezpłatnych. Powyżej średniej plasują się heavy userzy telewizji linearnej ze średnią liczbą używanych serwisów w ostatnim miesiącu na poziomie 2,9. Sama telewizja linearna częściej niż inne media wideo jest oglądana codziennie, na co wskazuje zasięg dzienny na poziomie 39% – najwyższym ze wszystkich mediów oferujących wideo.

 

Częstotliwość korzystania z różnych form wideo

Dla polskich widzów reklamy nie są przeszkodą w wyborze serwisu oferującego treści wideo. 62% rodzimych użytkowników płatnych treści tego rodzaju preferuje modele z reklamami. Płacący za treści wideo z roku na rok częściej wybierają jakościowe serwisy SVOD oraz bezpłatne serwisy AVOD.

Preferowane modele emisji reklam

W raporcie dostrzeżono fakt, iż szczególnie wrażliwi na zmiany cen wydają się być przedstawiciele Gen Z. 37% osób z pokolenia Z twierdzi, że w sytuacji konieczności ograniczenia wydatków, będzie skłonna zrezygnować/ograniczyć liczbę subskrypcji serwisów wideo, a 24% przyznaje, że jest w stanie zaakceptować emisję reklam w swoim ulubionym serwisie, jeśli opłata będzie niższa niż opcja bez reklam (format Adlite).

Głównymi czynnikami wpływającymi na wybór platformy jest szeroki dostęp do kontentu, cena i oglądanie treści za darmo oraz długość bloku reklamowego. Akceptowalna długość bloku reklamowego wynosi dokładnie 5,27 minuty. Z kolei 69% polskich użytkowników wideo szuka kontentu lokalnego. Ze stwierdzeniem tym zgadzają się również przedstawiciele domów mediowych – 71% twierdzi, że kontent lokalny jest bardziej atrakcyjny jako środowisko komunikacji marki niż kontent globalny.

Współkorzystanie z kanałów dostępu do treści online

Rosnąca liczba serwisów SVOD ogranicza możliwości dotarcia do konsumenta z reklamą, dlatego warto wykorzystywać istniejące rozwiązania AVOD i Adlite. Widzowie zdają sobie sprawę z rozproszenia treści, jednak ciągle marka platformy ma dla nich największe znaczenie. Przy wyborze platformy 55% respondentów najpierw wybiera serwis, na którym chce obejrzeć treść, a następnie szuka odpowiedniego programu, filmu lub serialu.

 

Źródło:

Raport Zymetria i TVN Media, „Płacić czy nie płacić, czy… płacić mniej? Stosunek polskich widzów do reklam w serwisach VOD” Polska, marzec 2023 r.

 

Data publikacji: 21.04.2023 r.

Share

Podobne artykuły