wpisz szukaną frazę
Szukaj

Wpływ pandemii na handel

#ChallengingTime

Wybuch pandemii to trudny okres, jednak Chińczycy pozostają optymistami. Jak pokazuje historia i podobne sytuacje, takie chwilowe kryzysy były zazwyczaj początkiem otwarcia nowej ery trwałego wzrostu.

Firma konsultingowa Bain & Company zaprezentowała napawające optymizmem schematy odbudowywania gospodarki po nagłych kryzysach. Przeanalizowano wpływ trzech destrukcyjnych wydarzeń na sprzedaż detaliczną: epidemii SARS w Chinach w 2003 roku,  trzęsienia ziemi, tsunami i katastrofy nuklearnej w Fukushimie w Japonii w 2011 roku oraz epidemii MERS w Korei Południowej w 2015 roku. We wszystkich trzech przypadkach zaobserwowano trzy fazy: szok, powrót do zdrowia i stabilizacja.

 

3 fazy wpływu kryzysu na handel

 

Nasuwa się pytanie: jak dzisiejsza epidemia COVID-19 wpłynie na handel w Chinach? Przeprowadzone w lutym 2020 roku badanie firmy Wavemaker, opierające się na odpowiedziach ponad 4 100 konsumentów ze wszystkich prowincji w Chinach kontynentalnych (w tym 500 osób w Hubei), pokazuje, że chińscy konsumenci w większości utrzymują spokój. Badanie rejestruje niewielką zmianę w wydatkach zakupowych: 68% badanych twierdzi, że nie ograniczyło dotychczasowych wydatków, a 83% nadal płaci za niezbędne rzeczy, tak jak wcześniej, ograniczane są wydatki na produkty, które nie są niezbędne.

 

Zachowania konsumenckie w czasie pandemii

 

W związku z tym, że miliony ludzi spędzają całe dnie w swoich domach, raport Wavemaker odnotowuje również pewne zmiany w sposobie spędzania czasu i doradza markom, aby przygotowały się na wielkie zapotrzebowanie konsumentów, które zostanie uwolnione, gdy nadejdzie spodziewany spadek epidemii.

 

Jakie zmiany w codziennym życiu wprowadziła pandemia w Chinach?

 

Chińscy konsumenci oczekują, że życie wróci do normy w ciągu najbliższych trzech miesięcy, a Wavemaker uważa, że ich doświadczenie w radzeniu sobie z epidemią koronawirusa, szczególnie tych poddanych kwarantannie, wpłynie na przyszłe trendy zakupowe. Jednym z oczywistych przykładów jest to, że samoograniczenie i przymusowa praca w domu prawdopodobnie pobudzą aktywność internetową, w tym popyt na integrację zasobów biznesowych, a także lepszą wydajność i elastyczność w łańcuchu dostaw. Obecny nacisk na opiekę zdrowotną prawdopodobnie zwiększy popyt na produkty do higieny i pielęgnacji, środki do sprzątania gospodarstwa domowego, artykuły kuchenne i sprzęt sportowy.

Okazuje się, że w zależności od branży, możemy zdefiniować zarówno wyzwania, jak i nowe możliwości, które paradoksalnie pojawiają się w czasie konieczności bycia w domu.

 

Balans pomiędzy szansami a wyzwaniami dla rynku, według prognoz badaczy firmy Kantar

 

 

Źródła:

Wavemaker, „Restart 2020. Post-outbreak opportunities and implications to brandsthe value of optimism in challenging times.” Chiny, 2020 r.

Bain & Company, China’s Retailers and the Coronavirus Outbreak: Lessons from the Past, luty 2020 r.

Kantar, „Challenges and opportunities of all industries under Coronavirus” Chiny, 2020 r.

 

 

Data publikacji: 30.03.2020 r.

Share

Podobne artykuły