Pomimo rosnącej ofensywy oferty SVOD oraz bogatej oferty nadawców naziemnych na rynku czeskim, coraz więcej konsumentów wybiera płatne kanały telewizji.
Jak wynika z badania Atmedia index* przeprowadzonego na czeskim rynku usług wideo, wśród panelistów Nielsena, czescy widzowie płacą średnio 386 CZK (15,6 EUR) miesięcznie za odbiór abonamentowych usług telewizyjnych. Ponadto według indeksu Atmedia 56% widzów w wieku od 15 do 69 lat posiada płatną telewizję, czyli o dwa punkty procentowe więcej niż w 2020 roku.
Pavel Müller, szef działu badań i marketingu w Atmedia, przewiduje, że w przyszłym roku liczba widzów płacących za usługi telewizyjne może wzrosnąć do 59%. „Zgodnie z wynikami Atmedia index 7% widzów, którzy obecnie oglądają tylko naziemną telewizję cyfrową, planuje korzystać z płatnej telewizji w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy”. Dodał również: „Przeciętna kwota, jaką czescy widzowie wydają na oglądanie telewizji, niewiele się zmieniła w ciągu ostatnich dwóch lat. Najczęściej waha się od 300 CZK do 399 CZK. 45% widzów płaci za telewizję ponad 400 CZK miesięcznie”.
Raport pokazuje, że podstawowe motywy, które przekonują widzów do płacenia za telewizję, niewiele się zmieniły na przestrzeni lat. Podobnie jak dwa lata temu, widzowie wymieniają dwa główne powody: chcą mieć możliwość oglądania kanałów telewizyjnych, które nie są dostępne w DTT, oraz możliwość odtwarzania programów telewizyjnych niezależnie od czasu ich pierwotnej emisji. Oba te powody wymienia 38% widzów, którzy płacą za oglądanie telewizji. Trzecim najczęstszym powodem jest możliwość oglądania programów telewizyjnych w jakości HD, co jest szczególnie ważne dla 25% odbiorców. Inne powody to możliwość jednoczesnego oglądania telewizji na wielu urządzeniach, takich jak komputer, tablet i telefon komórkowy, lub możliwość oglądania programów w bibliotekach wideo, które nie są dostępne podczas standardowych transmisji. Niektórzy widzowie korzystają z płatnej telewizji, aby uzyskać dostęp do ekskluzywnych treści. Czescy widzowie wykazują również zamiłowanie do lokalnych produkcji i dubbingu, stąd ich przywiązanie i zadowolenie z dostępnego kontentu naziemnej telewizji.
„Badanie pokazuje, dlaczego wielu Czechów nie płaci za abonamenty telewizyjne. To może pomóc operatorom płatnej telewizji w określeniu odpowiedniej strategii marketingowej, aby przekonać widzów do zmiany i przyciągnąć reklamodawców. Pod tym względem Republika Czeska jest jednym z nielicznych wyjątków w Europie z bardzo dużym udziałem bezpłatnej telewizji. 44% Czechów nie ma dostępu do płatnych kanałów telewizyjnych. Jest tu wyraźna przestrzeń dla rozwoju” – wyjaśnia Michaela Suráková, Managing Director Atmedia.
*Indeks Atmedia, wprowadzony w 2021 roku, koncentruje się na trzech głównych obszarach rynku: kanałach telewizyjnych, usługach VOD i płatnej telewizji w porównaniu z telewizją bezpłatną. Indeks Atmedia oferuje porównanie czeskich kanałów telewizyjnych. Jest to wskaźnik oglądalności publikowany dwa razy w roku i oparty na ankiecie widowni, w której kanały telewizyjne są oceniane na podstawie siedmiu atrybutów, takich jak doświadczenie klienta, zadowolenie klienta i lojalność widzów względem kanału. W nadchodzących edycjach Atmedia koncentruje się na Switchers – użytkownikach, którzy mogą subskrybować usługę VOD przez krótki czas, zanim ją anulują. Dane są zbierane przez Nielsen Admosphere i przetwarzane przez Atmedia.
Źródło:
atmedia.cz, badanie marzec-maj 2022 r., Czechy
Data publikacji: 07.10.2022 r.