Atrakcyjność płatnej telewizji na przykładzie rynku czeskiego - tv♥ by tvn media
wpisz szukaną frazę
Szukaj

Atrakcyjność płatnej telewizji na przykładzie rynku czeskiego

#ChallengingTime

Pomimo rosnącej ofensywy oferty SVOD oraz bogatej oferty nadawców naziemnych na rynku czeskim, coraz więcej konsumentów wybiera płatne kanały telewizji.

Jak wynika z badania Atmedia index* przeprowadzonego na czeskim rynku usług wideo, wśród panelistów Nielsena, czescy widzowie płacą średnio 386 CZK (15,6 EUR) miesięcznie za odbiór abonamentowych usług telewizyjnych. Ponadto według indeksu Atmedia 56% widzów w wieku od 15 do 69 lat posiada płatną telewizję, czyli o dwa punkty procentowe więcej niż w 2020 roku.

Pavel Müller, szef działu badań i marketingu w Atmedia, przewiduje, że w przyszłym roku liczba widzów płacących za usługi telewizyjne może wzrosnąć do 59%. „Zgodnie z wynikami Atmedia index 7% widzów, którzy obecnie oglądają tylko naziemną telewizję cyfrową, planuje korzystać z płatnej telewizji w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy”. Dodał również: „Przeciętna kwota, jaką czescy widzowie wydają na oglądanie telewizji, niewiele się zmieniła w ciągu ostatnich dwóch lat. Najczęściej waha się od 300 CZK do 399 CZK. 45% widzów płaci za telewizję ponad 400 CZK miesięcznie”.

Oglądanie płatnej telewizji w Czechach

Raport pokazuje, że podstawowe motywy, które przekonują widzów do płacenia za telewizję, niewiele się zmieniły na przestrzeni lat. Podobnie jak dwa lata temu, widzowie wymieniają dwa główne powody: chcą mieć możliwość oglądania kanałów telewizyjnych, które nie są dostępne w DTT, oraz możliwość odtwarzania programów telewizyjnych niezależnie od czasu ich pierwotnej emisji. Oba te powody wymienia 38% widzów, którzy płacą za oglądanie telewizji. Trzecim najczęstszym powodem jest możliwość oglądania programów telewizyjnych w jakości HD, co jest szczególnie ważne dla 25% odbiorców. Inne powody to możliwość jednoczesnego oglądania telewizji na wielu urządzeniach, takich jak komputer, tablet i telefon komórkowy, lub możliwość oglądania programów w bibliotekach wideo, które nie są dostępne podczas standardowych transmisji. Niektórzy widzowie korzystają z płatnej telewizji, aby uzyskać dostęp do ekskluzywnych treści. Czescy widzowie wykazują również zamiłowanie do lokalnych produkcji i dubbingu, stąd ich przywiązanie i zadowolenie z dostępnego kontentu naziemnej telewizji.

Powody, dla których Czesi płacą za oglądanie tv

„Badanie pokazuje, dlaczego wielu Czechów nie płaci za abonamenty telewizyjne. To może pomóc operatorom płatnej telewizji w określeniu odpowiedniej strategii marketingowej, aby przekonać widzów do zmiany i przyciągnąć reklamodawców. Pod tym względem Republika Czeska jest jednym z nielicznych wyjątków w Europie z bardzo dużym udziałem bezpłatnej telewizji. 44% Czechów nie ma dostępu do płatnych kanałów telewizyjnych. Jest tu wyraźna przestrzeń dla rozwoju” – wyjaśnia Michaela Suráková, Managing Director Atmedia.

*Indeks Atmedia, wprowadzony w 2021 roku, koncentruje się na trzech głównych obszarach rynku: kanałach telewizyjnych, usługach VOD i płatnej telewizji w porównaniu z telewizją bezpłatną. Indeks Atmedia oferuje porównanie czeskich kanałów telewizyjnych. Jest to wskaźnik oglądalności publikowany dwa razy w roku i oparty na ankiecie widowni, w której kanały telewizyjne są oceniane na podstawie siedmiu atrybutów, takich jak doświadczenie klienta, zadowolenie klienta i lojalność widzów względem kanału. W nadchodzących edycjach Atmedia koncentruje się na Switchers – użytkownikach, którzy mogą subskrybować usługę VOD przez krótki czas, zanim ją anulują. Dane są zbierane przez Nielsen Admosphere i przetwarzane przez Atmedia.

 

Źródło:

atmedia.cz, badanie marzec-maj 2022 r., Czechy

 

Data publikacji: 07.10.2022 r.

Share

Podobne artykuły