Case study IKEA „IKEA Po Sąsiedzku” #opiniejuroraeffie 2018
W ramach cyklu #opiniejuroraeffie Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR wraz z TVN Media, partnerem konkursu i gali, przygotowało zestawienie trzynastu kampanii nagrodzonych złotą statuetką Effie Awards 2018.
Jako czwarte case study przedstawiamy kampanię IKEA „IKEA Po Sąsiedzku” – laureat w kategorii Brand Experience.
Brand Experience
IKEA
Agencja Warszawa
Zbudowanie w Lublinie zaufania do IKEA przed otwarciem sklepu było wyzwaniem. Celem było znalezienie okazji do dialogu z mieszkańcami, zbudowanie zainteresowania w sieci, i przełożenie tego na wkład do powiększenia ilości wizytacji i sprzedaży w sklepie. Twórcy kampanii zdecydowali, że wprowadzą IKEA jak nowego sąsiada – przywitają się i zaproszą do siebie. Dlatego otworzono IKEA Po Sąsiedzku – szwedzką, domową przestrzeń, w której każdy może poczuć się dobrze i osobiście poznać markę. Zadziałało! Mieszkańcy Lublina tłumnie odwiedzali najpierw IKEA Po Sąsiedzku, a później sklep.
- Znalezienie wspólnego języka i stworzenie okazji do dialogu pomiędzy marką IKEA, a potencjalnymi odbiorcami jeszcze przed otwarciem sklepu, aby mieli pozytywne nastawienie do marki w momencie jego otwarcia. Mieszkańcy Lublina poczuli się w IKEA Po Sąsiedzku jak w domu.
- Zainteresowanie IKEA Po Sąsiedzku w internecie nie malało przez wszystkie miesiące. Liczba kontaktów wyniosła 1,67 mln. Zasięg został wygenerowany przez 124 861 treści i interakcji (119 703 polubienia, 677 udostępnień, 2813 komentarzy oraz 1668 treści). Dominującym kanałem był Instagram – wygenerował 52,3% kontaktów oraz 93,2% interakcji. Wartość digitalowego buzzu wygenerowanego w tym czasie wyniosła 517 268 zł.
- Ponad 6 tys. osób weszło w interakcję z BOTem w Messengerze, a 1016 osób uczestniczyło w 94 warsztatach organizowanych w tym czasie w IKEA Po Sąsiedzku.
- W badanym okresie IKEA Po Sąsiedzku odwiedziło 60 127 gości. Dzięki monitorowaniu wejść oraz przejść chodnikiem obok IKEA Po Sąsiedzku wiemy, że średnio 8% osób przechodzących obok, jedną z głównych ulic Lublina – wchodziło do IKEA Po Sąsiedzku. Natomiast prawie pół tysiąca pozytywnych recenzji pozostawionych przez gości w internecie potwierdzało też, że doświadczenie z IKEA Po Sąsiedzku było autentyczne i wartościowe.
- Ilość wizytacji i cel sprzedażowy IKEA Lublin w pierwszych pięciu dniach od otwarcia został znacznie przekroczony: wizytacje o 48%, sprzedaż o 13% względem analogicznego okresu dla poprzedniego otwarcia – sklepu IKEA Bydgoszcz. W ciągu pierwszych 10 tygodni IKEA Lublin polepszyła wynik wizytacji i sprzedaży względem wyniku IKEA Bydgoszcz, o: wizytacje 34% i sprzedaż 6%.
UZASADNIENIE JURY EFFIE DLA NAGRODY ZŁOTE EFFIE AWARDS:
Laureatem złotej nagrody Effie w kategorii Brand Experience została kampania wyjątkowa. Kampania wręcz ikoniczna, która uosabia w sobie to, co w tej kategorii najważniejsze – doświadczenie marki. Gratuluję autorom odwagi, niestandardowego myślenia, wyjścia poza schemat. Stworzyliście przestrzeń dla spotkań, spędzenia czasu razem. Rzadko efektem działań reklamowych jest coś dobrego. Dobrego dla społeczności i dobrego dla ludzi. Ta kampania dała ludziom wiele dobrego. Wiele dobrego doświadczenia. Gratuluję.