Przedstawiamy piątą część tegorocznej edycji cyklu #opiniejuroraeffie, omawiającą najefektywniejsze, wg jurorów Effie Awards, źródła poszukiwań insightu konsumenckiego.
Publikacja prezentuje wyniki ankiety przeprowadzonej wśród członków jury Effie Awards, opatrzone komentarzem przewodniczącego jednej z grup jurorskich Jakuba Bierzyńskiego CEO, OMD.
Ponad połowa jurorów Effie Awards uważa, iż najefektywniejszym źródłem pozyskiwania insightu konsumenckiego są badania etnograficzne. Ponad ¼ jurorów uznała obserwację zachowań zakupowych za istotne źródło informacji
o konsumentach.
Marketerzy nie wierzą klientom. Mają rację. Mój profesor metodologii na Wydziale Socjologii UW legendarny Stefan Nowak mówił studentom: badania socjologiczne to próba przewidzenia tego, co ludzie zrobią na podstawie tego, co mówią. Niestety zazwyczaj co innego robią niż deklarują, a myślą jeszcze coś innego. W poszukiwaniu insightów obserwacja zachowań jest bez porównania bardziej inspirującym źródłem wiedzy, niż deklaracje potencjalnych konsumentów. Nie dziwię się, że aż 82% wskazało je jako najefektywniejsze, wobec jedynie 18% wybierających tak czy inaczej zbierane deklaracje. Stara anegdota Henry’ego Forda jest dzisiaj tak samo aktualna jak 100 lat temu: Gdybym na początku swojej kariery jako przedsiębiorcy zapytał klientów, czego chcą, wszyscy byliby zgodni: chcemy szybszych koni. Więc ich nie pytałem.