wpisz szukaną frazę
Szukaj

COVID-19 i przyszłość nawyków konsumenckich

#ChallengingTime

Firma badawcza Kantar, która analizuje opinie ponad 30 tys. osób na ponad 50 rynkach, przeprowadziła dogłębną analizę ewolucji nawyków konsumenckich w czasie pandemii COVID-19 i zasugerowała, że niektóre z tych zachowań mają szansę na utrzymanie się w przyszłości.

Zebrane dane wskazują na to, że firmy z branży handlowej staną przed wyzwaniami, jeśli chodzi o sprostanie wahaniom popytu wśród konsumentów w miarę rozwoju kryzysu COVID-19. Chińskie dane sugerują, że kiedy rozpocznie się etap odmrażania gospodarki, pewne zachowania, wynikające z zagrożenia zakażeniem koronawirusem, pozostaną. Prawdopodobnie utrzyma się nawyk dbania o czystość domu, higienę osobistą i zwracania większej uwagi na efekty sterylizacji i dezynfekcji (76% wskazań chińskich respondentów), co wpłynie na zwiększoną sprzedaż urządzeń ułatwiających dezynfekcję (63%), a noszenie masek pozostanie codziennym nawykiem (65%).

Nowych, stałych nabywców znajdą na pewno firmy z branży ubezpieczeń medycznych. A popularność telemedycyny umożliwi rozwój technologii do zdalnej diagnostyki. Według analityków Global Market Insights światowy rynek telemedycyny w 2018 r. miał wartość ponad 38,3 mld dolarów. W latach 2019–2025 jego średnie tempo wzrostu ma sięgać 19 % rocznie.

Oczekiwany długoterminowy wpływ epidemii COVID-19 na handel

Wiele branż, które doświadczyły gwałtownego spadku konsumpcji, ma sporą szansę na odzyskanie utraconych klientów po opanowaniu epidemii. Chińscy respondenci w ankiecie Kantara wskazują na tęsknotę za posiłkami poza domem (wspomniane przez 82% konsumentów); podróżami (78%) i rozrywką poza domem (77%). Sektor luksusowy najprawdopodobniej najmocniej ucierpi na pandemii, 61% osób przyznaje, że obecnie ogranicza lub całkowicie zaprzestało wydawania pieniędzy na luksus, a 21% respondentów zakłada, że w przyszłości nadal będzie obniżać wydatki na luksus. Możliwość spędzania czasu poza domem będzie miała wpływ na zmniejszenie popularności rozrywki online.

Raport pokazuje różne obawy, reakcje i oczekiwania wśród konsumentów na całym świecie. W ogólnym ujęciu większość oczekuje, że COVID-19 wpłynie na nich osobiście, a także na kondycję gospodarki krajowej. Respondenci liczą na wsparcie od marek. Oczekują, że marki będą towarzyszyć im w codziennym życiu, będą wspierać swoich pracowników, rządzących i służbę zdrowia. Ograniczenia wywołane rozprzestrzenianiem się wirusa COVID-19 najprawdopodobniej doprowadzą do przyjęcia szerokiej gamy nowych zachowań przez ludzi i firmy. Odkrycie, które z tych nawyków prawdopodobnie utrzymają się w przyszłości, może pomóc sprzedawcom w obecnym rozkwicie i przygotowaniach na powrót do nowej rzeczywistości.

Jak więc reklamodawcy mogą działać obecnie aby efektywnie prowadzić komunikacją marketingową i przygotować się na przyszłe działania konsumentów?

Przedstawiamy kilka wskazówek:

 

Uruchom sprzedaż zdalną

Jeśli jest to możliwe, uruchom sprzedaż telefoniczną lub online, jeśli jest to niemożliwe w twojej branży (np. usługi kosmetyczne) utrzymuj kontakt z klientami przez oferowanie tutoriali, prowadzenie webinarów i spotkań online. Dobrym pomysłem jest przygotowanie zestawów produktów umożliwiających wykonanie usługi w domu. Konieczność zaspokojenia potrzeb klientów wymusza kreatywność. Chińscy fryzjerzy oferują swoje usługi wykonane w bezpiecznej odległości, przy pomocy narzędzi fryzjerskich na długich wysięgnikach, aby urozmaicić izolację domową. Kluby nocne organizują wirtualne imprezy rave poprzez transmisję na żywo pokazów DJ-skich.

Zachowania konsumenckie w trakcie pandemii

Nie daj o sobie zapomnieć

Znajdź sposób na utrzymywanie ciągłego kontaktu z klientami, gdy kontakt fizyczny jest niemożliwy. Reklama w mediach, które towarzyszą odbiorcom w okresie izolacji (głównie tv i online), oraz ciągła komunikacja w social mediach umożliwią odbudowanie sprzedaży po odmrożeniu gospodarki.

Myśl o przyszłości

Reklama wpływa na konsumentów w dłuższym okresie, kształtując postawę odbiorców wobec reklamowanej marki, a przez to wpływając na opinie i preferencje wobec marki. Efekty reklamy są widoczne po dłuższym czasie, co oznacza, że warto myśleć o tym, w jaki sposób odbiorcy będą postrzegać markę za kilka/kilkanaście tygodni.

 

Źródła:

Kantar „COVID-19 Barometer_Report Deck” marzec, 2020 r.

https://www.rp.pl/Covid-19/304199936-Teleporady-zostana-po-zarazie.html , 05.05.2020 r.

 

Data publikacji: 15.05.2020 r.

Share

Podobne artykuły