Rzeczywistość związana z pandemią COVID-19 jest dla przedstawicieli rynku mediów, reklamy oraz marketingu niezmiernie wymagająca. Niesie ze sobą wiele niewiadomych.
Wychodząc naprzeciw potrzebie dostępu do wiedzy i inspiracji na temat efektywnych rozwiązań komunikacyjnych, powołaliśmy cykl #ChallengingTime. W projekt zaangażowali się marketerzy oraz członkowie należący do Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR, związani z Effie Awards. Eksperci dzielą się swoją wiedzą i opiniami na temat trendów, zjawisk i sposobu działań, na które ich zdaniem warto zwrócić uwagę, planując strategię komunikacji marek.
Przedstawiamy publikację cyklu szukającą odpowiedzi na pytanie: jakie są największe wyzwania komunikacyjne marek w dobie pandemii?
WYNIKI ANKIETY
Blisko 40% ankietowanych ekspertów wskazało zrozumienie nowych potrzeb konsumenta za obszar, który stanowi największe wyzwanie w efektywnym budowaniu strategii komunikacji marki w dobie pandemii. Myślenie o komunikacji jako o inwestycji wskazało 29% respondentów. Pokazuje to, że marketerzy nie chcą wyciszać komunikacji marek, ale podejmują wyzwanie, by jak najsprawniej dostosować ją do zmieniających się aktualnie potrzeb swoich konsumentów.
KOMENTARZ EKSPERTA
Nie miałem dylematu udzielając odpowiedzi – zdecydowanie postawiłem na „weryfikację komunikatu marki”. Przyjąłem założenie, że jeśli działamy na dojrzałym rynku i przez szereg lat marki inwestowały w swoją kreację i ekspozycję, angażując wcale nie małe środki, to nadal, mimo kryzysowej sytuacji, powinny być obecne w naszym życiu, nadal powinny mówić o sobie, a poprzez swoje zaangażowanie w niezbędną pomoc udowodnić swoje wartości, a to wymaga weryfikacji narracji. Sytuacje trudne są doskonałym momentem, by udowodnić prawdę o sobie. Nie ukrywam, że udzielając tej odpowiedzi w ankiecie, byłem zaskoczony reakcją jednej z globalnych marek napojów i wycofaniem się jej z jakichkolwiek działań komunikacyjnych.
Traktowanie myślenia o komunikacji jako inwestycji jest niezależne od sytuacji, w jakiej znajduje się marka. Zawsze należy brać to pod uwagę. W sytuacjach zagrożenia życia hierarchia potrzeb jest oczywista – koncentrujemy się na naszym bezpieczeństwie i na utrzymaniu podstawowych funkcji życiowych i w związku z tym obszar związany ze zrozumieniem nowych potrzeb konsumentów będzie istotny w kolejnej fazie, kiedy ugruntujemy w sobie nowe potrzeby i przyzwyczaimy się do „nowej normalnej sytuacji”.
Data publikacji: 04.05.2020 r.