Polscy widzowie wykazują duże zainteresowanie tańszymi pakietami w ofercie premium wideo, akceptując obecność niewielkiej liczby reklam pod warunkiem wygodnego w obsłudze serwisu streamingowego i ciekawej oferty produktowej.
Streaming zaspakaja kluczową potrzebę widza – możliwość obejrzenia wideo na własnych warunkach: tego, co chcemy i kiedy chcemy. W przedstawionej na Forum IAB antologii badań potrzeb widza serwisów VOD, potrzebą, która najmocniej zmieniła się na przestrzeni ostatnich lat, jest komfort użytkowania – łatwy dostęp z każdego miejsca na każdym urządzeniu, w szczególności wygodna obsługa aplikacji.
Inne istotne oczekiwania widzów podczas wyboru płatnej platformy streamingowej:
Widzowie średnio subskrybują 2-3 platformy streamingowe. Patrząc na wzrost kosztów niezbędnych do utrzymania się, widzowie poszukują rozwiązań, które umożliwią im generowanie oszczędności. Tak jak w roku poprzednim trzy czwarte płacących deklaruje gotowość do rezygnacji z subskrypcji, gdyby pogorszyła się ich sytuacja materialna. Ponad dwie trzecie jest gotowa skorzystać z wersji bezpłatnych z reklamami.
Widzowie są zainteresowani niestandardowymi, ciekawymi reklamami, takimi jak reklamy w nowym formacie advergames, umożliwiającym interakcję z reklamami za pomocą pilota. Format ten może być spotykany w przykładowych dwóch wersjach: quizu zawierającego serię prostych pytań lub gry zręcznościowej, gdzie zachęca się widzów do rzucania piłeczkami golfowymi w określone cele za pomocą pilota. Według badań Kantar, interaktywne reklamy wideo są 2 razy bardziej skuteczne niż tradycyjne reklamy pod względem intencji zakupowych. W porównaniu z poprzednim rokiem widać trend wzrostowy wśród osób, które gotowe są oglądać reklamy w zamian za niższe koszty subskrypcji.
Rosnąca liczba platform streamingowych doprowadziła do nadmiaru ofert. Widzowie przyznają, że spędzają nawet 10 minut na wyborze pozycji do oglądania (w 2019 roku trwało to średnio 3 minuty). Przy wyborze treści do oglądania mniej istotne są rekomendacje serwisów i platform VOD, bardziej istotne są rekomendacje znajomych i rodziny lub rzeczywiste rekomendacje opisane w sieci.
Widzowie, jeśli już płacą za subskrypcję telewizji lub streamingu, oczekują usług dodatkowych. W przypadku usług operatorów płatnej telewizji najbardziej pożądanym dodatkiem jest oferta platformy streamingowej. W przypadku streamingu – dostęp do serwisów muzycznych.
Oprócz oferty filmowej i serialowej, najbardziej angażującymi treściami wideo są rozgrywki sportowe. Coraz bardziej popularne wśród widzów stają się transmisje niszowych dyscyplin sportowych (wędkarstwo sportowe, pickleball, cornhole, lacrose) oraz rozgrywki kobiece. Wg raportu firmy badawczej EDO skuteczność reklam emitowanych podczas kobiecych wydarzeń sportowych wzrosła dwucyfrowo w porównaniu z zeszłym rokiem.
Źródło:
Marcin Wiktorski „Bo nie o to chodzi, by złapać króliczka…, czyli o tym jak branża video radzi sobie z potrzebami współczesnego widza”, maj 2024 r.
Data publikacji: 05.07.2024 r.