wpisz szukaną frazę
Szukaj

Czynnik wzmacniający efektywność komunikacji marki #opiniejuroraeffie cz. 9/2022

W ramach aktywności związanych z konkursem Effie Awards Poland, Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR wraz z TVN Media, partnerem konkursu i gali, powołało cykl #opiniejuroraeffie.

Celem cyklu jest podzielenie się z przedstawicielami rynku mediowego w Polsce wiedzą i opiniami członków jury Effie Awards na temat głównych zagadnień związanych z efektywnością współczesnej komunikacji marketingowej.

Przedstawiamy dziewiątą część tegorocznej edycji cyklu, skupiającą się na obszarach strategii marki, które obecnie są szczególnie istotne dla wzmocnienia efektywności komunikacji. Publikacja prezentuje wyniki ankiety przeprowadzonej wśród członków jury Effie Awards i zawiera komentarz przewodniczącego jednej z grup jurorskich Michała Rutkowskiego, Dyrektora Zarządzającego, K2 Create.

 

WYNIKI ANKIETY WŚRÓD JURORÓW EFFIE AWARDS

 

Wizerunek to obszar strategii marki najczęściej wskazywany przez jurorów Effie Awards jako szczególnie istotny dla wzmocnienia efektywności komunikacji (wybór 31% jurorów). Na drugim miejscu uplasowała się konwersja (27%) a na trzecim lojalność (25%). Jedynie 4% jurorów oddało swój głos na edukację.

 

KOMENTARZ PRZEWODNICZĄCEGO JEDNEJ Z GRUP JURORSKICH

 

Marketingowe pojęcie AIDA (Awareness, Interest, Desire, Action) zostało po raz pierwszy sformułowane ponad 100 lat temu. Dziś, w dobie internetu i mediów społecznościowych, bardziej adekwatny jest bez wątpienia model 5A: Aware, Appeal, Ask, Act, Advocate.

Najpierw musimy wiedzieć, że brand istnieje (Aware), potem marka próbuje nam się przypodobać (Appeal), na tyle skutecznie, że zaczynamy ją sprawdzać (Ask), dochodzi do zakupu (Act), a jeśli jesteśmy usatysfakcjonowani – do lojalizowania konsumenta (Advocate).

A która warstwa lejka jest najważniejsza dla wzmocnienia efektywności? Nie ma dobrej odpowiedzi na tak postawione pytanie. Bo co z tego, że wszyscy naszą markę znają, jeśli nie umiemy tej znajomości skonwertować na sprzedaż? I odwrotnie – co z tego, że mamy wysokie wskaźniki konwersji, skoro nikt nas nie zna? Pewnie dlatego wyniki ankiety (wizerunek 31%, konwersja 27%, lojalność 25%) są niejednoznaczne, a nawet niezrozumiałe (świadomość tylko 13% – serio?).

 

 

Share

Podobne artykuły