wpisz szukaną frazę
Szukaj

Efektywna komunikacja a segmentacja rodzin

Czy każda polska rodzina jest taka sama? Jak Polacy postrzegają rodzicielstwo i jak spędzają czas z rodziną? Jak mają się do tego rodzinne finanse i co na to wszystko dzieci?

 

Szukając odpowiedzi na powyższe pytania, agencja badawcza IQS podjęła się segmentacji polskich rodzin w raporcie „KIDS’ POWER – świat dzieci 3-16. Edycja 2.0”. Wyniki zostały oparte na 800 wywiadach z rodzicami pociech w przedziale wiekowym 3-16 oraz 500 wywiadach z dziećmi w wieku 11-16 lat, a także mobilnych dzienniczkach dla rodzin i etnograficznych wywiadach rodzinnych.

Jak więc wygląda segmentacja polskich rodzin i jak się z nimi komunikować? W badaniu wyodrębniono cztery typy rodzin, w zależności od sposobu postrzegania rodzicielstwa i relacji w obrębie rodziny: Rodzina Tradycyjna, Rodzina Delegująca, Rodzina Niekonsekwentna oraz Rodzina Wspierająca.

wykresy02-01

Każdą z grup charakteryzuje poziom wykształcenia, sytuacja finansowa, miejsce zamieszkania i stan zatrudnienia. Określają je również nawyki związane z mediami i kulturą, pomysły na wspólnie spędzany czas, zasady dotyczące korzystania z urządzeń mobilnych, miejsca, w których odpoczywają w wolnych chwilach.

wykresy02-02

Oto kilka wskazówek, jak budować komunikację do poszczególnych segmentów

W Rodzinie Tradycyjnej podział ról wynika z klasycznych wzorców. Dotyczy to zarówno rodziców, jak i relacji dziecko – rodzic. Kierując się tradycyjnymi wartościami, rodzice (a zwłaszcza matka) spełniają się, a dziecko stanowi dopełnienie rodziny. Najważniejszy jednak jest dla tej grupy autorytet. To o nim trzeba pamiętać i wspierać go planując komunikację.

wykresy02-03

W Rodzinach Delegujących potrzeby dzieci nie wykluczają potrzeb rodziców.  Od najmłodszych lat dzieciom wpajana jest samodzielność: walka o własny sukces, atmosfera rywalizacji, dużo swobody. Rodzice w wychowaniu polegają również na innych: znajomych, rodzinie, nauczycielach. Dzieci szybko dojrzewają. W komunikacji z takim rodzajem rodziny bardzo istotne jest, aby zaangażować obie strony.

wykresy02-04

W przypadku Rodziny Niekonsekwentnej dzieci stanowią centrum rodziny. Otaczane są miłością i troską, jednak rodzice nie zawsze są w stanie poświęcić im wystarczająco dużo czasu. Przez pośpiech lub brak komunikacji między rodzicami panujące w domu zasady bywają łamane. W komunikacji z takim typem rodziny ważne jest zrozumienie i wsparcie.

wykresy03-05

W Rodzinie Wspierającej na pierwszym planie jest rozwój dziecka. Między członkami rodziny panują partnerskie relacje, których przejawem jest komunikacja. Rodzice wspierają pasje potomka, planując każdą jego aktywność z góry: zajęcia dodatkowe, rodzinne wypady. Chcą pokazać dzieciom świat od każdej strony. W kulturze i rozrywce znajdują wytchnienie i odpoczynek.

wykresy02-08

Polskie rodziny a finanse


Jakimi kwotami operują dzieci w zależności od wieku, skąd mają pieniądze i jak je wydają?

wykresy02-06

Okazuje się, że znaczna część dzieci regularnie dostaje pieniądze od swojej rodziny. Czasem są przeznaczone na konkretny cel – zamiast prezentu lub na zakupy, innym razem to jednorazowy wydatek lub po prostu kieszonkowe. Najwyższe kwoty w ramach prezentu od członków rodziny otrzymują dzieci w wieku 7-10 lat, zapewne z uwagi na takie wydarzenia jak komunia święta. Z kolei w grupie 11-16 lat coraz częściej pieniądze pochodzą z pierwszych prac dorywczych – takie przychody deklaruje 10% dzieci w tym wieku. Największymi kwotami (średnio 28 zł) dysponują dzieci najstarsze (11-16), a w grupie 3-6 lat jest to 17 złotych. Na co są najczęściej przeznaczane otrzymywane od rodziców i odkładane przez dzieci pieniądze?

01wykresy02-07

 

Im starsze dzieci, tym częściej wydają otrzymane pieniądze na przekąski i napoje – ponad połowa dzieci w wieku 7-10 lat przeznacza pieniądze na słodycze, a 60% grupy 11-16 wydaje na napoje. U najmłodszych dzieci (3-6 lat) otrzymane od rodziców pieniądze najczęściej są odkładane na większy cel.

 

 

Źródło:

Raport „KIDS POWER – świat polskich dzieci w wieku 3-16 lat. Edycja 2.0”, IQS, 2018

 

Data publikacji: 06.11.2018 r.

Share

Podobne artykuły