Komentarza udzieliła Kasia Kieli, Prezes i Dyrektor Zarządzająca Discovery EMEA, przewodnicząca jury Effie Awards 2019.
1. W tym roku obchodzimy 20 – lecie Effie Awards w Polsce. Dwie dekady w świecie komunikacji marketingowej to ogromna dynamika zmian i szereg trudnych decyzji.
Co z perspektywy tych doświadczeń powinno stanowić uniwersalną wartość dla branży marketingowej przy podejmowaniu przyszłych wyzwań komunikacyjnych?
Przez ostatnie 20 lat w świecie komunikacji marketingowej byliśmy świadkami rewolucji. Media i rozrywka to jeden z najszybciej rozwijających się segmentów światowej gospodarki. W ciągu ostatnich dwóch lat zmieniło się tu więcej niż przez poprzednie dziesięć. Jednak niezależnie od tego w centrum zainteresowania branży zawsze pozostaje odbiorca czyli konsument albo widz.
Powodzenie projektów marketingowych w pierwszej kolejności zależy od jakości insight’u konsumenckiego, ale również od umiejętności zadbania o wszystko, co kryje się pod hasłem consumer experience; doświadczeń, emocji i wrażeń związanych z daną marką. Wzrost osiągną te z nich, którym uda się nawiązać bliską relację z odbiorcą i zbudować z nim emocjonalną więź.
Nie bez znaczenia będzie tu umiejętność zrozumienia i wykorzystania potęgi ludzkich przyzwyczajeń, wytworzenia tzw. pętli nawyku. Chodzi o dostarczenie przeżyć, do których klient przyzwyczai się na tyle, że w sposób naturalny uzna je za własne i wartościowe. Marka, która w sposób niewymuszony istnieje w codziennym życiu konsumentów, może liczyć na ich lojalność.
2. Jaka jest rola tradycyjnych oraz nowych mediów we współczesnym świecie komunikacji marketingowej i które z ich cech są szczególnie istotne w efektywnym dotarciu z przekazem?
Każde z mediów jest inne i pozwala na realizację różnych celów. Cechą telewizji jest zasięg i niekwestionowana siła we wprowadzaniu nowych produktów i usług oraz kreowaniu rynku; internet pozwala na precyzyjne targetowanie, dostosowywanie treści w czasie rzeczywistym i uzyskanie informacji zwrotnej. Odpowiedni i nieszablonowy dobór platform komunikacji jest oczywiście niezwykle ważny. Jednak w niedalekiej przyszłości, dzięki nowym technologiom, te ostre granice między mediami będą się zacierać. O naszej skuteczności zdecyduje jakość “story” jaką chcemy zbudować wokół naszej marki i produktu oraz umiejętność otwarcia człowieka na nasz komunikat. Kluczem jest kontent, bo to ostatecznie treść przemawia do nas lub nie. Wzbudza określone emocje, bawi, angażuje, inspiruje, daje poczucie przynależności i pobudza do działania.
3. W jakim kierunku będą podążały relacje konsumenta z marką?
Kluczowe znaczenie dla sukcesu komunikacyjnego i komercyjnego biznesu będzie miała wyrazista wizja, umiejętna narracja i naturalne wprowadzenie konsumenta w świat marki. W świecie, którym rządzą konsumenci i gdzie relacje mają coraz bardziej bezpośredni i spersonalizowany charakter nie chodzi o nadawanie masowego komunikatu i oczekiwanie, że wszyscy za nim podążą. Musimy dążyć do nawiązania relacji z odbiorcą w taki sposób, by nam zaufał, aby nasza historia go zaangażowała, była jasna, ciekawa, bliska i przede wszystkim autentyczna. Dzisiejsi konsumenci są nieufni, wyczuleni na fałsz i sceptyczni. Marki, które coś udają nie będą miały łatwej drogi. Z drugiej strony, dzięki technologii mamy niespotykaną do tej pory możliwość poznawania naszych konsumentów, dostosowywania się do ich potrzeb, reagowania, a także komunikowania się z nimi w czasie rzeczywistym.