W ramach aktywności związanych z konkursem Effie Awards, Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR wraz z TVN Media, partnerem konkursu i gali, stworzyło cykl #opiniejuroraeffie.
Celem cyklu jest podzielenie się z przedstawicielami rynku mediowego w Polsce wiedzą i opiniami członków jury Effie Awards na temat głównych zagadnień związanych z efektywnością współczesnej komunikacji marketingowej.
Przedstawiamy dziewiątą część tegorocznej edycji cyklu, skupiającą się na specyfice kategorii produktowych i budowaniu komunikacji marek w tzw. „nowej rzeczywistości” pełnej wyzwań, jakie przed marketerami stawia sytuacja społeczno-ekonomiczna związana z pandemią. Publikacja prezentuje wyniki ankiety przeprowadzonej wśród członków jury Effie Awards i zawiera komentarz przewodniczącego jednej z grup jurorskich: Anny Koszur, CEO, Freundschaft.
Blisko połowa (47%) jurorów Effie Awards uważa, że Retail to kategoria szczególnie wymagająca komunikacyjnie w środowisku zmian. Jedynie 9% jurorów za taką kategorię uważa Motoryzację oraz Farmaceutyki (każda z nich ze wskazaniem 9% jurorów).
Retail to kategoria stojąca zdecydowanie najbliżej codzienności konsumenta, stąd każdy niepokój, każdą zmianę potrzeb i nastrojów odczuwa najszybciej, najszybciej też doświadcza zmian w zachowaniach konsumenckich. Pandemia wymusiła zmiany komunikacyjne i zmiany w działaniu z dnia na dzień (procedury bezpieczeństwa, wydłużone godziny otwarcia), a rosnąca troska o stan planety szczęśliwie wymusza kolejne zmiany już od kilku lat (coraz szersza półka eko, działania less i zero waste).
Dziś głównymi źródłami niepokoju są pandemia, zmiany klimatu, polityczna polaryzacja społeczeństwa i rosnąca inflacja. O ile marki skierowane do szerokiej publiczności mogą, a nawet powinny, powstrzymać się od komentarza politycznego, to pandemia i dbanie o planetę są tematami, które albo trzeba, albo warto adresować.
Kluczowe wydaje się być to, że wrażliwość retailu na zmianę i płynący z niej niepokój jest źródłem kreatywnych rozwiązań komunikacyjnych i prawdziwie dobrych zmian w działaniu marek.