Widzowie coraz częściej wybierają darmową telewizję strumieniową lub tańsze abonamenty z reklamami, a nie streaming bez reklam.
Tendencja ta widoczna jest w najnowszej fali badania Hub Research, „TV Advertising: Fact vs. Fiction”, przeprowadzonego na koniec 2023 r. na amerykańskim rynku. Wyniki badania odzwierciedlają znaczącą zmianę w krajobrazie konsumpcji mediów, gdzie względy kosztowe w coraz większym stopniu napędzają preferencje widzów w kierunku darmowej telewizji strumieniowej z reklamami – w skrócie FAST (free ad-supported streaming television).
W ankiecie zapytano widzów, które stwierdzenie jest najbliższe ich odczuciu na temat reklam. Blisko dwie trzecie (64%) badanych wybrało opcję oszczędności pieniędzy na abonamencie, podczas gdy pozostałe 36% wolałoby uniknąć reklam. Poziom 64% respondentów, preferujących oszczędzanie pieniędzy, to najwyższa liczba w półrocznych wynikach badania z okresu od czerwca 2021 r., przewyższająca poprzedni wysoki poziom 60%, odnotowany w grudniu 2021 r.
Autorzy badania podkreślają również znaczenie obciążenia reklam w utrzymywaniu zaangażowania odbiorców. Większość widzów uważa przerwy reklamowe trwające jedną minutę lub krócej za rozsądne. Ta wiedza jest szczególnie istotna dla reklamodawców, ponieważ krótsze przerwy reklamowe nie tylko zatrzymują uwagę widzów, ale także poprawiają postrzeganie jakości reklamowanych marek.
Ogólnie niższe obciążenie reklam jest zgodne z tym, co widzowie uważają za akceptowalne, co prowadzi do większej uwagi i bardziej pozytywnego nastawienia do reklamowanych marek. Nasuwa się pytanie, jaki jest stosunek konsumentów do oglądania kanałów FAST? Badanie Vevo i Publicis Media pokazuje, że stosunek konsumentów do FAST jest przeważająco korzystny. 89% respondentów uważa, że rozwiązania FAST zapewniają dużą wartość i tylko 7% widzów FAST twierdzi, że pomija reklamy. Badanie ujawniło również, co skłania konsumentów do oglądania kanałów FAST. Dla respondentów są to trzy najważniejsze czynniki: duży wybór programów telewizyjnych, filmów i dobra organizacja biblioteki. Biorąc pod uwagę zadowolenie użytkowników z korzystania z FAST, nie powinien dziwić fakt, że liczba widzów kanałów FAST stale rośnie. Według Statista (stan na październik 2023 r.) 70,3 miliona osób korzysta z FAST. To ogromny wzrost z 63,2 miliona w 2022 r. i 56 milionów w 2021 r. Jeśli ten trend się utrzyma, liczba widzów FAST osiągnie blisko 80 milionów do 2027 r.
W Stanach Zjednoczonych estymuje się, że przychody z FAST przekroczą 10 miliardów dolarów do 2027 r., natomiast w Europie przekroczą 1 miliard dolarów do 2027 r.
Źródło:
Hub Entertainment Research, raport„TV advertising fact vs. fiction”, USA, grudzień 2023 r.
Statista Market Updates, „Free ad-supported streaming TV (FAST)” październik 2023 r.
Data publikacji: 09.02.2024 r.