Przedstawiamy dziesiątą część tegorocznej edycji cyklu #opiniejuroraeffie, poświęconą miernikom efektywności działań marketingowych.
Publikacja prezentuje wyniki ankiety przeprowadzonej wśród członków jury Effie Awards, opatrzone komentarzem przewodniczącego jury Tomasza Lisowskiego, Global Head of Brand, Communications & Digital and Marketing, Philips International.
ROI został wybrany przez znaczną część jurorów Effie Awards jako kluczowy obszar w procesie weryfikacji i oceny sukcesu działań marketingowych marki. Na kolejnych dwóch miejscach zestawienia wskazano wizerunek marki oraz liczbę nowych klientów (odpowiednio 22% i 18% respondentów).
Wyniki ankiety nie zaskakują tym razem. Oczywiście, że ROI jest najbardziej kluczowym czynnikiem w zakresie weryfikacji sukcesu marketingu. Ciekawszym pytaniem wydaje się, jak mierzymy sam Return/Zwrot. Tradycyjnie można skupić się na „lagging indicators” takich, jak wzrost sprzedaży lub marży. Są one bardzo ważne i bez nich trudno być partnerem dla CEO. Jednak to gdzie możemy naprawdę zrobić różnicę jako marketing to „leading indicators”. W digitalu jest to trójkąt: doświadczenie (najlepiej 5 gwiazdek), liczba nowych klientów, zaangażowanie (MAUs). Na tym skupiają się tak i czołowe firmy, jak i start-upy software’owe. W bardziej tradycyjnych biznesach może to być np. preferencja marki, penetracja rynku dla produktów hero, udział w portfelu klienta. W biznesach B2B może to być ilość nowych leadów i ich konwersja do sprzedaży, plus trzy „leading indicators” dla wartości zamówień (OiT): market visibility, win rate i retention rate. Ponieważ Philips ma oba kanały B2C i B2B, korzystamy ze wszystkich tych wskaźników. A wam, które wydają się najbardziej odpowiednie dla waszego bizensu?