Przedstawiamy ósmą część tegorocznej edycji cyklu #opiniejuroraeffie, poświęconą wpływowi wiedzy na efektywność działań marketingowych.
Publikacja prezentuje wyniki ankiety przeprowadzonej wśród członków jury Effie Awards, opatrzone komentarzem przewodniczącego jednej z grup jurorskich Andrzeja Mytycha – Dyrektora Komunikacji, Członka Zarządu, Avon Cosmetics Poland.
Ponad 90% jurorów Effie Awards oceniło wiedzę o potrzebach konsumenta jako bardzo istotny obszar wiedzy
z punktu widzenia wpływu na efektywność działań marketingowych.
Wyraźnie wyróżniona została również wiedza o consumer journey i momentach receptywności konsumenta – blisko ¾ respondentów uznało ten obszar wiedzy za bardzo istotny.
Patrząc na bogactwo wiedzy, którą dysponujemy, mogłoby się wydawać, że nasza praca powinna być znacznie prostsza niż kilkanaście lat temu, gdy często brakowało pogłębionych informacji o konsumentach i ich zwyczajach zakupowych. Dzisiaj wiemy prawie wszystko, a dane pozwalają nam reagować niemalże w czasie rzeczywistym. Big data, dane z Nielsena, Euromonitora, raporty shopperowe, trackingi, focusy, dane z performance marketingu i działań social. Pełen zakres wiedzy, możemy analizować prawie wszystko. Czy faktycznie nasza praca jest prostsza? Wręcz przeciwnie, ale za to stała się zdecydowanie bardziej skuteczna. Analizowanie danych jest jednym z tematów, którym poświęcamy najwięcej uwagi. Kluczem stała się umiejętność generowania właściwych (a nie wszystkich) danych i szybkiego wyciągania wniosków pozwalających zwiększać prawdopodobieństwo słuszności podejmowanych decyzji, ale również… szybkie ich korygowanie na podstawie pozyskiwanej na bieżąco wiedzy.
Interpretując wynik ankiety, nie zaskakuje znaczenie, jakie przywiązujemy do wiedzy o potrzebach konsumenta. Osobiście cieszy mnie wysoka pozycja Customer Journey i przywiązywania wagi do momentów, w których mamy wpływ na zachowania konsumenckie. To świadczy o tym, że doceniamy nie tylko komunikację w „dużych
mediach”, ale na każdym etapie kontaktu z klientem. Pewnym zaskoczeniem jest dla mnie natomiast to, że znaczenie wiedzy o nowych technologiach uplasowało się na ostatnim miejscu w badaniu (2% uważa ją za mało istotną [sic!]), a przecież to właśnie ona może mieć wpływ na identyfikację i wykorzystanie przewagi.