Sztuką w reklamie jest zrobienie z niej mniej reklamowego przekazu. Ta tendencja zmusza agencje i marki do odchodzenia od tradycyjnej i bezpośredniej formy promocji na rzecz np. product placement. Które produkty są najchętniej lokowane w programach telewizyjnych?
Product Placement to świetny sposób na promocję poza blokami reklamowymi. Taki mechanizm nadaje wiarygodności przekazu. Lokowanie produktów daje także dużą efektywność promocji – umożliwia demonstrację specyficznych cech produktu lub marki. W końcu, to pole do popisu dla firm, których reklama jest zabroniona lub ograniczona. Od roku 1971 wprowadzono w USA zakaz reklamy wyrobów tytoniowych. Producenci papierosów zwrócili się więc w stronę Hollywood. Warto korzystać z product placement, gdyż przynosi wymierne korzyści. Najistotniejsze w działaniach lokowania produktów jest zwiększenie świadomości marki – im więcej ludzi ją kojarzy tym lepiej. A jeśli dodatkowo widzowie powiążą ją z ulubionym aktorem czy bohaterem lub sceną, w której marka się pojawi i wywoła miłe wspomnienia, to już pełnia sukcesu. Za wieloma pozytywnymi aspektami promocji marki za pomocą lokowania stoją też kwestie umiejętności idealnego wyważenia prezentacji produktu w sposób, który ani nie będzie za bardzo nachalny, ani za mało widoczny dla odbiorcy. Widz przed telewizorem jest na to silnie wyczulony. Odwieczne wyzwanie marketerów to naturalna obecność produktu w kluczowej scenie znanej produkcji. Siła wizerunku i zaangażowania widza w jego ulubiony program, czy serial sprawia, że produkt, którego używa bohater staje się pożądanym przez widza. Reklamodawcy doskonale o tym wiedzą. Wybraliśmy najbardziej popularne typy produktów korzystających z siły kontekstu przekazu: W Polsce lokowanie produktu dozwolone jest w filmach, serialach, audycjach sportowych oraz audycjach rozrywkowych za wyjątkiem programów dla dzieci. Takie audycje powinny być w odpowiedni sposób oznaczone. Zabronione jest nadmierne eksponowanie danego produktu oraz bezpośrednie zachęcanie do jego kupna.
[„House of Cards”]
[Dunkin’ Donuts – „Doctor Stranger”]
[obuwie sportowe Nike, „Modern Family” S07E12]
[biżuteria Apart – zegarek Aztorin, „Azja Express”]
[pomadka Chanel, „Gossip Girl”]
[KFC – „The Sopranos” S04E03, Subway – „Hawaii Five-0”]
[model Ford Fusion, „New Girl”]
[Siri, „The Big Bang Theory”]
[Coca-cola – „The Stranger Things”; napoje z McDonald’s – Telewizja Śniadaniowa Fox 5]