Lokowanie produktu w treści telewizyjnej stanowi wyjątkową okazję do ucieczki poza clutter reklamowy i jest cennym sposobem dotarcia do konsumentów w trakcie ich ulubionego programu.
Wciąż jednak brakuje narzędzi potrzebnych do dokładnego pomiaru efektywności i porównania działania różnych form product placementu, a ostatecznie do efektywnego wykorzystywania zalet lokowania.
Instytut badawczy Nielsen ogłosił wprowadzenie na rynek nowego produktu: Nielsen Branded Integration Intel, który analizuje i ocenia każdą ekspozycję marki w treści, biorąc pod uwagę czynniki takie jak: wielkość produktu na ekranie, umiejscowienie, czas trwania ekspozycji, działanie i wpływ marki. Może porównywać również efektywność w stosunku do tradycyjnej reklamy oraz oddziaływanie pomiędzy mediami zawierającymi treści wideo z obecnością marki.
Nielsen Branded Integration Intel to narzędzie diagnostyczne, które pozwala zrozumieć, w jaki sposób wpływ ekspozycji produktu zwiększa popularność marki. Im silniejszy wynik, tym skuteczniejsza zapamiętywalność, jaką osiągnęła marka. Pomiary obejmują sześć różnych typów klasyfikacji, w tym: wzmianki werbalne, pasywne i aktywne pokazanie produktu (zależnie od tego, czy marka jest w tle lub w większym stopniu wyróżniona), nieobrandowane kontra obrandowane ekspozycje (zależnie od tego, czy marka i logo są widoczne, czy też konkretna marka jest tylko zasugerowana przez kształt lub kolor produktu). Ekspozycje są następnie analizowane, patrząc na rozmiar marki czy lokalizację – im bliżej środka ekranu, tym lepsza zapamiętywalność i widoczność. Wynik jest prezentowany w skali od 10 do 455, z biernymi, nieobrandowanymi wzmiankami na końcu. Najwyższy wynik to wzmianka werbalna w połączeniu z aktywnym pokazaniem marki. To zapewnia najwyższy poziom rozpoznawalności i wysoką zapamiętywalność tej marki i produktu.
Program umożliwia również porównanie efektywności product placementu pomiędzy różnymi platformami oferującymi treści wideo: telewizją linearną, krótkimi internetowymi formami wideo, filmami VOD i SVOD oraz filmami a nawet grami wideo. Dane te pomogą nadawcom i reklamodawcom określić, w jaki sposób ekspozycja marki na tych platformach jest porównywana z tradycyjną reklamą telewizyjną. Zgodnie z obietnicą Nielsena, produkt wyeliminuje domysły i zapewni wiarygodne dane na temat skuteczności product placementu.
Źródła:
https://www.nielsen.com/us/en/solutions/capabilities/brandedintegrationintel.html, 02.02.2019 r.
https://www.adweek.com/tv-video/nielsen-creates-new-metric-to-measure-the-effectiveness-of-product-integrations, 02.02.2019 r.
Data publikacji: 30.08.2019 r.