W ramach aktywności związanych z konkursem Effie Awards, Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR wraz z TVN Media, partnerem konkursu i gali, stworzyło cykl #opiniejuroraeffie.
Celem cyklu jest podzielenie się z przedstawicielami rynku mediowego w Polsce wiedzą i opiniami członków jury Effie Awards na temat głównych zagadnień związanych z efektywnością współczesnej komunikacji marketingowej.
Przedstawiamy najnowszą publikację podsumowującą analizę prac nagrodzonych w ostatnim konkursie Effie Awards. Analizę przygotowano na podstawie danych SAR Effie Awards w oparciu o badanie prowadzone z Kantar.
Sprawdź wcześniejsze publikacje z cyklu #opiniejuroraeffie.
1. Najczęstszym celem kampanii nagrodzonych w konkursie Effie Awards jest niezmiennie wzrost sprzedaży i udziałów rynkowych.
Niezmiennie od trzech ostatnich edycji konkursu Effie Awards najczęściej stawianymi celami w nagrodzonych kampaniach reklamowych są: wzrost sprzedaży i udziałów rynkowych, wzmocnienie wizerunku marki oraz dotarcie z przekazem do nowej lub szerszej grupy docelowej. Analizując dane za 2018 r. i 2017 r., widoczny jest istotny spadek (o 5 p.p. mniej) liczby kampanii mających na celu zmianę w postrzeganiu marki. Wśród kampanii nagrodzonych w edycji konkursu Effie Awards 2018 wrosła natomiast liczba tych, których celem jest osiągnięcie pozycji lidera rynku czy segmentu (więcej o 5 p.p.) oraz tych, które mają na celu wzrost penetracji/próbowania marki docelowej (o 4 p.p. więcej).
2. Największa liczba kampanii nagrodzonych w konkursie Effie Awards 2018 jest kierowana do młodych konsumentów (do 25 roku życia).
W ciągu ostatnich 3 edycji konkursu Effie Awards obserwujemy spadek kampanii kierowanych do grupy wiekowej 25-35 lat (o 17 p.p. mniej na przestrzeni 3 lat). Spadek widoczny jest również wśród kampanii z targetem 50+, w konkursie Effie Awards 2018 było to 6% spośród nagrodzonych kampanii (o 5 p.p. mniej niż rok wcześniej).
3. W ponad 70% kampanii nagrodzonych w Effie Awards 2018, tv została wskazana jako medium dominujące w wydatkach reklamowych.
Interactive podano w 13% nagrodzonych zgłoszeń jako wiodący kanał komunikacji. Wśród kanałów dominujących pojawiły się również media społecznościowe (8%).
4. Spoty są głównym formatem komunikacji tv używanym w kampaniach nagrodzonych w Effie Awards 2018.
Od trzech edycji konkursu Effie Awards spotu tv użyto w ponad 90% nagrodzonych strategii wykorzystujących tv w kampanii. Na przestrzeni ostatnich lat wzrosło znaczenie product placementu (wzrost o 12 p.p. Y2Y). Komunikacja związana z kontentem video/tv/VOD jest niezmiennie wiodącą formą reklamy Interactive w kampaniach nagrodzonych w Effie Awards.
5. 25% kampanii nagrodzonych w Effie Awards 2018 wykorzystało w strategii mediowej 5 narzędzi komunikacji.