Rozwój SVOD napędza wydatki na produkcje tv - tv♥ by tvn media
wpisz szukaną frazę
Szukaj

Rozwój SVOD napędza wydatki na produkcje tv

#ChallengingTime

Prawie cały impet światowych inwestycji w programming wynika z globalnych wydatków platform SVOD. Inwestycje Netflix i Amazon plasują je w pierwszej piątce inwestorów wraz z USA, Chinami i Japonią.

Potwierdzają to dane przedstawione w raporcie serwisu Omdia Channels and Programming Intelligence, uzupełnionym o badania online dotyczące finansów firm produkcyjnych oraz wywiady z kadrą kierowniczą wyższego szczebla w głównych grupach firm produkcyjnych, które przeprowadzono w okresie od sierpnia do października 2020 r. Wydatki na oryginalne i kupione programy w 35 krajach badanych przez Omdia wyniosły 126,2 mld dolarów w 2019 r., co oznacza wzrost o 41,8% od 2010 r.

Wydatki na oryginalny i zakupiony programy w latach 2016-2024 (mld USD)

Netflix, który uruchomił usługi SVOD w 2007 r., był drugi po USA i Chinach pod względem inwestycji programowych w 2019 r., Amazon zajął piąte miejsce, tuż za Japonią. W ciągu ostatnich kilku lat, dwie amerykańskie platformy SVOD wyprzedziły, pod względem wydatków, Niemcy, Wielką Brytanię i Francję – m.in. poprzez samą wagę inwestycji w oryginalne i nabyte treści. W wyniku pandemii i zamkniętych sal kinowych wydawcy filmowi przenoszą kinowe premiery, wraz z budżetami, do platform streamingowych, umożliwiając zwiększenie inwestycji w produkcje własne. Stąd zdecydowany prognozowany wzrost inwestycji Netflix i Amazon.

Wydatki na oryginalny i zakupiony programy w 2020r. (mld USD)

Amerykańskie sieci radiowo-telewizyjne co roku odświeżają swoją ofertę programową o ogromną liczbę nowych programów własnych, (chociaż w tym roku pandemia Covid-19 poważnie zachwiała te proporcje), a nadawcy na rynkach europejskich, Japonii i Korei Południowej nadal konkurują o widzów wysokim poziomem autorskich produkcji.

Rok 2020 był przełomowy w kontekście zmian na rynku producenckim, skłonił największe amerykańskie firmy medialne do zmiany strategii, która ustawia priorytet na usługi direct-to-consumer (D2C). Do pewnego stopnia ta reakcja na rosnące znaczenie świata online była już w toku, co doprowadziło do przejęcia przez AT&T Time Warner i Walt Disney Co. w 2018 r. większości udziałów w 21st Century Fox. Następnie Disney, NBC i WarnerMedia ogłosiły zakończenie transakcji wyjścia z Netflix i uruchomiły nowe usługi D2C – odpowiednio Disney Plus, Peacock i HBO Max. Viacom połączył się ponownie z CBS, a także opracowuje plany wprowadzenia usługi CBS All Access Service na skalę międzynarodową (w ramach tego wprowadzenia usługa zostanie przemianowana na Paramount+ na początku 2021 r.). W grudniu swój debiut miała również platforma Discovery+, która na rynku polskim pojawiła się jako część serwisu player.pl.

 

Źródło:

Omdia, „World TV Production 2020”, global, 14.12.2020 r.

 

Data publikacji: 22.01.2020 r.

Share

Podobne artykuły