wpisz szukaną frazę
Szukaj

Streaming w polskim domu – młodzi siłą napędową rozwoju rynku

Wspólne oglądanie telewizji stało się rytuałem rodzinnym w polskim domu – 61% polskich rodzin wskazuje, że wspólnie oglądało telewizję w ciągu ostatniego miesiąca a najmłodsze pokolenia mają wpływ na to, jak ma wyglądać ten wspólny czas.

Rytuały stanowią istotną część życia rodzin i często odnoszą się do wspólnej codzienności, co potwierdzają wyniki badania przeprowadzonego w ramach najnowszej edycji projektu Family Power, realizowanego corocznie przez IQS. Zdarza się, że podczas wieczoru filmowego, to dzieci wybierają film oraz decydują, jakie przekąski umilą wszystkim wspólne oglądanie. W domach polskich rodzin telewizor smart jest powszechnie występującym urządzeniem. Zaledwie 5% rodzin posiada w domu inny telewizor niż smart. Większość polskich rodzin ma wykupiony dostęp do przynajmniej jednej z platform streamingowych, a zaledwie 14% nie ma wykupionego żadnego dostępu. Za rozwój rynku streamingu odpowiedzialni są głównie młodzi odbiorcy, a wraz ze zwiększeniem siły zakupowej rosnącego pokolenia, rozwijać się będzie rynek płatnej telewizji.

 

Duża liczba serwisów na rynku przyczynia się też do tego, że część użytkowników decyduje się na rotowanie serwisami SVOD. Zjawisko to polega na okresowej zmianie użytkowanego serwisu w zależności od pożądanych treści. Użytkownicy subskrybują dany serwis przez kilka miesięcy, aby obejrzeć nowe sezony ulubionych seriali lub premiery filmowe, a następnie rezygnują z subskrypcji na rzecz innej platformy, która w danym momencie oferuje bardziej atrakcyjne treści. Taki model konsumpcji treści wideo staje się coraz bardziej popularny, zwłaszcza wśród młodszych pokoleń.

Niedawno opublikowane wyniki badania, przeprowadzonego na rynku brytyjskim przez Ofcom, wskazują, że telewizor nadal odgrywa kluczową rolę w oglądaniu telewizji w gospodarstwach domowych, 84% treści wideo oglądanych jest w domu, na telewizorze. Całkowity czas spędzany na oglądaniu treści wideo w domu (według raportu Ofcom) wzrósł w 2023 r. średnio do 4 godzin i 31 minut dziennie (wzrost o 6 minut tj. 2% od 2022 r.).

W 2023 r. dzienna liczba wyświetleń w ramach usług BVOD wzrosła o 29% do 20 minut, a subskrypcji usług wideo na żądanie (SVOD) wzrosła o 6% do 38 minut. Młode osoby z pokolenia Gen Z i Alpha poszukują elastyczności, natychmiastowości i wyboru, które oferują usługi na żądanie. Osoby w wieku 16-24 lat oglądają średnio tylko 33 minuty transmisji telewizyjnej dziennie, z czego zaledwie 20 minut poświęcone jest telewizji na żywo.

 

Źródło:

IQS Family Power. 2 Polska, listopad 2023 r.

Ofcom, „Media Nations UK 2024”, Wielka Brytania lipiec 2024 r.

PMR, „Rynek płatnej telewizji i usług VOD w Polsce 2024”, lipiec 2024 r.

 

Data publikacji: 06.09.2024 r.

 

Share

Podobne artykuły