wpisz szukaną frazę
Szukaj

Super Bowl, super emocje, super zasięg

Jak co roku luty to miesiąc, który zapisuje się w historii amerykańskiej jako kulminacyjny punkt rozgrywek zawodowej ligi futbolu NFL. Finałowy mecz, czyli Super Bowl, przyciąga przed telewizory miliony widzów. Tak szerokie dotarcie sprawia, że przerwa reklamowa jest niezwykle atrakcyjna dla reklamodawców.

 

Fenomen reklam emitowanych w trakcie tego wydarzenia polega na niezrównanym zasięgu (w zeszłym roku 111,3 miliona widzów – według danych Nielsena). Dlatego w produkcję spotów reklamodawcy inwestują ogromne nakłady finansowe, a sama przerwa reklamowa jest obiektem przewidywań i niecierpliwego wyczekiwania widzów przez wiele tygodni poprzedzających Super Bowl.

 

Przygotowania do wspólnego oglądania finału ligi NFL w gronie najbliższych są już częścią amerykańskiej kultury. Jak wynika z raportu „TV @ the Epicenter of American Society” opublikowanego przez agencję VAB w 2017 roku, Amerykanie tradycyjnie gromadzą się przed ekranami telewizorów, by wspólnie przeżywać emocje, wydając przy tym co roku miliardy dolarów. Przeciętny widz Super Bowl przeznacza w tym czasie na jedzenie i inne zakupy około 75 dolarów.

 

infografika_0206_2_1 copy(1)

 

Przepisem na sukces wśród zeszłorocznych reklam podczas Super Bowl okazały się emocje

 

Firma Unruly, zajmująca się biznesem i technologią w świecie wideo, przeprowadziła badanie dotyczące zeszłorocznych reklam emitowanych właśnie podczas przerwy w finałowym meczu Super Bowl. W ostatnich latach spoty prezentowane podczas wydarzenia docierały do widzów zwykle poprzez humor. W 2017 większość reklamodawców postawiło jednak na emocjonalne historie, w których przeważały uczucia ciepła, dumy z nutą nostalgii – twierdzi dyrektor Unruly, Steven Sottile.

 

Sukces reklam został oszacowany przy pomocy punktacji EQ, która mierzyła wśród badanych odczucie autentyczności, zamiar zakupu i brand recall. W tej kategorii wygranym okazała się reklama Hyundai. Społeczny temat weteranów, który łączy Amerykanów bez względu na poglądy i serdeczny ton zostały odebrane autentycznie, zdobywając aż 26 milionów wyświetleń na YouTubie i zyskując sobie pozytywne recenzje w prasie. W czołówce znalazły się też spoty Coca-Coli, Mr. Clean (jedyny laureat operujący dowcipem) oraz Audi.

 

infografika_0206_1(2)(1)

 

Linki do spotów:

Hyundai

Coca-Cola

Mr. Clean

Audi

Lifewtr

84 Lumber

Budweiser

Avocados From Mexico

Samsung

Airbnb

Tide

T-Mobile

 

 

Co ciekawe, nie w każdym przypadku zasięg breaku reklamowego przełożył się na popularność w mediach społecznościowych. Do tego potrzebna była również odpowiednia strategia komunikacji i długoterminowe działanie na emocje widzów. Dlatego też dla porównania zestawiono ze sobą uwagę, jaką przykuł spot z zapamiętywalnością marki. Tutaj największy sukces odniosły reklamy Tide, Mr. Clean i T-mobile.

 

 

infografika_0206_10(1)

 

 

Co istotne, badanie Unruly pokazało, że zwłaszcza Millenialsi są grupą, która wymaga planowania strategii na dłuższy okres. Komunikacja w ich przypadku powinna wykraczać poza samo wydarzenie Super Bowl, pozwalając im wcześniej poznać markę, zaufać jej i przywiązać się do przesłania, jakie niesie.

 

A które z tegorocznych reklam odniosą największy sukces? Ich działanie na widzów będziemy obserwować przez najbliższe tygodnie. Tymczasem, kilka spotów emitowanych podczas Super Bowl 2018: Amazon „Alexa Loses Her Voice” , NFL „Touchdown Celebrations to Come”, seria spotów Tide, Doritos/ Mountain Dew „Doritos Blaze vs. Mtn Dew Ice”.

 

 

 

 

Źródła:

www.campaignlive.co.uk/article/emotional-narratives-won-big-last-years-super-bowl-says-new-unruly-study/1455555, 26.01.2018

VAB, „TV @ The Epicenter of American Society, Vol.I”, 2017.

 

 

Data publikacji: 13.02.2018 r.

 

Share

Podobne artykuły

Klauzula informacyjna

Użytkowniku,
chcemy przekazać Ci informację o zmianie polityki prywatności w serwisach, których operatorem jest TVN S.A., wynikającej z dostosowania TVN S.A. do przepisów ogólnego rozporządzenia o ochronie danych. Ważne jest dla nas, abyś wiedział, co dzieje się z Twoimi danymi i jak możesz nimi zarządzać. Dlatego prosimyCię o przeczytanie poniższej wiadomości. Pełna informacja dotycząca prywatności Użytkownika znajduje się tutaj
Zespół TVN S.A.

Jakich Twoich danych dotyczy przetwarzanie i kto jest ich administratorem?
Gdy korzystasz z naszych serwisów, bez zakładania konta, danymi osobowymi, które przetwarzamy mogą być, np. adres IP Twojego urządzenia, dane pozyskiwane na podstawie plików cookies lub podobnych mechanizmów zapisywania informacji w urządzeniach Użytkowników, o ile pozwolą one na zidentyfikowanie Ciebie. Podczas zakładania konta w naszym serwisie podawane są dodatkowe informacje, które pozwalają na identyfikację Użytkownika i korzystanie z naszych usług, np. adres poczty elektronicznej. Więcej informacji na temat zakresu danych osobowych oraz cookies znajdziesz w Polityce prywatności.
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, które Twoje dane osobowe będą przetwarzane oraz w jakim celu, i jakim sposobem, jest TVN S.A. (dalej „TVN”) z siedzibą i adresem w Warszawie przy ul. Wiertniczej 166.

Jaki jest cel i podstawa przetwarzania Twoich danych osobowych przez TVN?
TVN przetwarza Twoje dane osobowe, aby umożliwić korzystanie z serwisów prowadzonych przez TVN, dopasowywać wyświetlane treści i reklamy do Twoich zainteresowań, prowadzić pomiary jakości i skuteczności, ulepszać treści oraz usługi, informować Cię o treściach i usługach TVN i naszych Partnerów („Partnerzy), których lista znajduje się tutaj, udostępniać w serwisach przestrzeń reklamową, prowadzić działania marketingu bezpośredniego, zapewnia bezpieczeństwo przetwarzania informacji, zarządza systemami teleinformatycznymi oraz ochroną lub dochodzeniem roszczeń [dowiedz się więcej]

Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych jest prawnie uzasadniony interes TVN, lub spółek z grupy kapitałowej TVN [dowiedz się więcej]. Obejmuje on ulepszanie usług, zapewnienie ich najlepszej jakości oraz informowanie o nich Użytkowników. Wyświetlanie w serwisach reklam dopasowanych do Twoich zainteresowań, dzięki zautomatyzowanemu porównaniu Twoich zainteresowań i preferencji z modelowymi zainteresowaniami i preferencjami użytkowników internetu (profilowanie), umożliwia natomiast pokrycie kosztów usług dostarczanych nieodpłatnie [dowiedz się więcej]. W niektórych naszych serwisach podstawą przetwarzania danych osobowych może być zgoda, o czym zawsze zostaniesz poinformowany.
Partnerzy, jako odrębni od TVN, administratorzy danych osobowych, przetwarzają Twoje dane osobowe na podstawie ich prawnie uzasadnionego interesu lub zgody. Możesz zarządzać swoją zgodą, w tym ją cofnąć [dowiedz się więcej].
Korzystanie z naszych serwisów po założeniu konta, objęte jest natomiast podstawą prawną wynikającą z zawartej w ten sposób z Tobą umowy, której treść stanowi regulamin świadczenia usługi akceptowany przez Ciebie podczas zakładania konta.
Podanie danych jest dobrowolne.

Jakie masz uprawnienia wobec TVN w zakresie przetwarzanych danych?

Możesz żądać od TVN: dostępu do danych, ich sprostowania, usunięcia, przenoszenia, a w niektórych przypadkach do ograniczenia przetwarzania oraz niepodlegania zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu, a także masz prawo wyrazić sprzeciw wobec przetwarzania Twoich danych osobowych, np. wtedy, gdy dane osobowe przetwarzane są na podstawie prawnie uzasadnionego interesu administratora. [dowiedz się więcej]
Masz prawo wnieść skargę dotyczącą przetwarzania Twoich danych osobowych do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Komu TVN udostępnia Twoje dane osobowe?

TVN, co do zasady nie udostępnia osobom trzecim Twoich danych osobowych, za wyjątkiem sytuacji, w których TVN posiada ku temu podstawę prawną, w tym na żądanie podmiotów uprawnionych, lub kiedy jest to niezbędne do wykonania usług oferowanych przez TVN, np. przedsiębiorcom zapewniającym hosting naszych serwisów.

Jak długo TVN przechowuje Twoje dane osobowe?

TVN przechowuje dane osobowe Użytkowników jedynie przez czas, jaki jest niezbędny dla zrealizowania celów, dla których dane zostały zebrane oraz pod warunkiem zachowania aktualności jednej z opisanych powyżej podstaw prawnych, bądź, gdy pojawiła się nowa podstawa, np. przepis prawa lub konieczność realizacji roszczeń w postępowaniu sądowym.
Z kim możesz się skontaktować, aby uzyskać więcej informacji o przetwarzaniu danych osobowych przez TVN?
Jeśli masz pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych w serwisach prowadzonych przez TVN, możesz się skontaktować z przedstawicielem TVN, wykorzystując dane kontaktowe: iod@tvn.pl


Jeśli jesteś naszym zarejestrowanym użytkownikiem, informacje na temat ochrony Twoich danych osobowych znajdują się tutaj: Pełna Klauzula Informacyjna