Szał zakupów online – chwilowa reakcja na lockdown czy zjawisko, które się utrwali? - tv♥ by tvn media
wpisz szukaną frazę
Szukaj

Szał zakupów online – chwilowa reakcja na lockdown czy zjawisko, które się utrwali?

#ChallengingTime

Ostatnie miesiące to widoczne dla wszystkich ogromne przyspieszenie w dziedzinie zakupów online.

Rosnąca liczba transakcji, a przede wszystkim liczba użytkowników korzystających z tej formy zakupów rodzą pytania, na ile jest to efekt naturalnego wzrostu, widocznego już w 2019 r., na ile jednak efekt obostrzeń nakazujących pozostanie w domu. Zjawisku temu przyjrzała się agencja badawcza Zymetria, która w najnowszej fali badania, przeprowadzonego w czerwcu 2020 r., odpowiada na pytania: Kim są polscy e-shoppersi i jak czas pandemii wpłynął na ich decyzje zakupowe? Czy po pandemii wrócą do swoich starych nawyków zakupowych oraz jak wspomniane zjawisko wpłynęło na strukturę rynku e-commerce i które marki poradziły sobie najlepiej?

Jak wynika z badania, rozwój polskiego rynku e-commerce w 2019 r. oraz ogromne przyśpieszenie dynamiki zmian w okresie pandemii marca i kwietnia 2020 r. przełożyły się na bardzo duże wzrosty ruchu w e-sklepach, a tym samym na spodziewane wzrosty obrotów. Co ciekawe, w najbardziej kryzysowym momencie, najlepiej poradziły sobie marki omnichannelowe (dostępne stacjonarnie i online), które już wcześniej posiadały dojrzały kanał e-commerce, który stał się ratunkiem w momencie zamknięcia punktów stacjonarnych.

Udział poszczególnych grup konusmentów w całkowitej licznie kupujących online

Jaki procent obecnych e-buyersów to efekt ograniczeń pandemicznych oraz czy zaobserwowany wzrost może okazać się trwały? O komentarz wyników poprosiliśmy Edytę Czarnotę, Managing Partner Zymetrii, która podkreśla: „Pandemia przyczyniła się do akceleracji zmian, które już wcześniej rysowały się w naszych badaniach, czyli wzrost liczby tzw. e-buyersów, czy wejście aktywnych już w sieci klientów w nowe kategorie. Zmieniło się tempo zmiany (przyśpieszenie wzrostu), nie jej kierunek. Niemal połowa nowicjuszy z ostatniego roku w kanale e-commerce weszła do niego w okresie pandemii. Pojawiło się „nowe paliwo wzrostu” z pozytywnymi doświadczeniami e-zakupów. Powoduje to kruszenie podstawowej bariery w e-commerce – niskiego poziomu zaufania społecznego. Pozytywne doświadczenia, nawet jeśli wymuszone przez pandemię, przekonują, że obawy o bycie oszukanym były nieuzasadnione. Po stronie e-sklepów pandemia wywołała efekt „to możliwe”, rozumiany przez nas jako przełamanie ograniczeń w dostrzeganiu potencjału wpływu e-commerce na wyniki organizacji. Efekt ten przenosi obecnie e-commerce na czoło strategii firm specjalizujących się w handlu detalicznym. Dodatkowo przedsiębiorstwa zdążyły już podjąć kroki w ramach swoich działań operacyjnych (np. zasadniczy wzrost możliwości po stronie logistyki, wzrost znaczenia infolinii jako wsparcia dla e-commerce, integracje z zewnętrznymi platformami sprzedaży i realizacji dostaw), które pokazały, „że można”. Tak więc, głęboko wierzymy, że pandemiczny efekt wzrostu e-commerce będzie, w naszej opinii, trwały”.

Jakie kategorie produktów zyskały najbardziej w 2020 roku

Ciekawym aspektem pozostają motywacje dokonywania zakupów w Internecie. Ciągle głównym i decydującym czynnikiem jest niższa cena, tuż za nią możliwości wyboru i wygoda.

Badanie grupy driverów

Wraz ze swoistą koniecznością kupowania online, zaczynają kruszeć różne bariery hamujące dotychczas rozwój tego kanału dystrybucji. Należy do nich np. niski poziom zaufania społecznego. Co ciekawe, częściej niż w roku ubiegłym kupujący online zwracają uwagę na problemy z reklamacją lub zwrotem towarów. Niedogodności pojawiają się przede wszystkim w droższych kategoriach produktowych jak elektronika, małe i duże AGD oraz w produktach codziennego użytku – szczególnie artykułach spożywczych i ubraniach. Wzrost zakupów online i wejście w nowe kategorie powodują, że ryzyko niedopasowania produktu rośnie, a z nim waga bezproblemowego zwrotu.

Zmiany w znaczeniu barier hamujących zakupy online czerwiec 2020 vs 2019

Metoda i próba badania

 

Źródło:

Badanie Boom w e-commerce – Czy uda się go utrzymać?, Zymetria, czerwiec 2020 r.

 

Data publikacji: 07.08.2020 r.

 

Share

Podobne artykuły