W ramach aktywności związanych z konkursem Effie Awards, Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR wraz z TVN Media, partnerem konkursu i gali, stworzyło cykl #opiniejuroraeffie.
Celem cyklu jest podzielenie się z przedstawicielami rynku mediowego w Polsce wiedzą i opiniami członków jury Effie Awards na temat głównych zagadnień związanych z efektywnością współczesnej komunikacji marketingowej.
Sprawdź wcześniejsze publikacje z cyklu #opiniejuroraeffie.
Przedstawiamy najnowszą publikację podsumowującą analizę kampanii nagrodzonych w ostatnim konkursie Effie Awards. Podsumowanie przygotowano na podstawie danych SAR Effie Awards.
1. Najczęstszym celem kampanii nagrodzonych w konkursie Effie Awards jest niezmiennie wzrost sprzedaży i udziałów rynkowych.
Niezmiennie od trzech ostatnich edycji konkursu Effie Awards top najczęściej stawianymi celami w nagrodzonych kampaniach reklamowych są: wzrost sprzedaży i udziałów rynkowych, wzmocnienie wizerunku marki oraz dotarcie z przekazem do nowej lub szerszej grupy docelowej. Co więcej analizując dane z dwóch ostatnich lat, widoczne są istotne wzrosty liczby kampanii odpowiadających na te cele: wzrost sprzedaży lub udziałów rynkowych (o +12 p.p. Y2Y), wzmocnienie wizerunku marki (o +9 p.p. Y2Y), rozszerzenie lub zmiana grupy docelowej (o +9 p.p. więcej Y2Y). Wśród kampanii nagrodzonych w edycji konkursu Effie Awards 2019 po raz pierwszy od trzech lat pojawiły się kampanie, które miały na celu stabilizację na rynku (4% spośród nagrodzonych kampanii w 2019 roku).
2. Największa liczba kampanii nagrodzonych w konkursie Effie Awards 2019, podobnie jak w roku ubiegłym, jest kierowana do młodych konsumentów (do 25 roku życia).
W ostatniej edycji konkursu zaobserwowano wzrost kampanii kierowanych do grupy wiekowej 25-35 lat (wzrost o 7 p.p. Y2Y). Wśród kampanii nagrodzonych w konkursie Effie Awards 2019 wzrosła liczba tych skierowanych do mężczyzn (14% – najwięcej w przeciągu ostatnich 3 lat), spadła natomiast liczba kampanii skierowanych bezpośrednio do kobiet (12% – najmniej w przeciągu ostatnich 3 lat).
3. Telewizja wciąż dominującym kanałem komunikacji w kampaniach nagrodzonych w konkursie Effie Awards.
W połowie kampanii nagrodzonych statuetką w 2019 roku, tv zostało wskazane jako medium dominujące w wydatkach reklamowych. Media społecznościowe podano w 17% nagrodzonych zgłoszeń jako wiodący kanał komunikacji (wzrost o 9 p.p. Y2Y). Wśród kanałów dominujących, po raz pierwszy od kilku edycji, pojawiło się radio, wyraźnie zaznaczając swoją obecność (10%).
4. Spoty nieustannie pozostają głównym formatem komunikacji tv używanym w kampaniach nagrodzonych w Effie Awards.
Na przestrzeni ostatniego roku istotnie wzrosło znaczenie sponsoringu w kampaniach nagrodzonych w konkursie Effie Awards (wzrost o 20 p.p. Y2Y). Komunikacja związana z kontentem wideo/tv/VOD pozostaje niezmiennie wiodącą formą reklamy Interactive w kampaniach nagrodzonych w Effie Awards.
5. Blisko ¼ kampanii nagrodzonych w Effie Awards 2019 wykorzystała w strategii mediowej 5 narzędzi komunikacji.
Podobnie jak w zeszłym roku jest to liczba touchpointów z najwyższym wynikiem procentowym. Obserwuje się rozproszenie punktów kontaktu. Wzrosła liczba nagrodzonych kampanii z użyciem powyżej pięciu touchpointów (wzrost o 12 p.p. Y2Y).