W ramach aktywności związanych z konkursem Effie Awards 2017, Stowarzyszenie Komunikacji Marketingowej SAR wraz z TVN Media, partnerem konkursu i gali, przygotowało cykl #opiniejuroraeffie.
Celem cyklu jest podzielenie się z przedstawicielami rynku mediowego w Polsce wiedzą i opiniami członków jury Effie Awards na temat głównych zagadnień związanych z efektywnością współczesnej komunikacji marketingowej.
Przedstawiamy trzecią część cyklu poświęconą trendom nowoczesnej komunikacji marketingowej. Prezentujemy wyniki ankiety przeprowadzonej wśród członków jury Effie Awards. Komentarza udzielił przewodniczący jednej z grup jurorskich Piotr Piętka – CEO Publicis Media.
WYNIKI ANKIETY WŚRÓD JURORÓW EFFIE AWARDS
Ponad 90% ankietowanych jurorów Effie Awards oceniło Adresowalność oraz Content Marketing jako: bardzo lub raczej istotne trendy nowoczesnej komunikacji.
Na kolejnym miejscu znalazł się Multiscreening – wskazany przez ponad ¾ jurorów.
KOMENTARZ PRZEWODNICZĄCEGO JEDNEJ Z GRUP JURORSKICH
W mojej ocenie, obecnie, jedynym gwarantem wzrostu biznesu firm jest zapewnienie ludziom dobrych doświadczeń z markami. Podstawą wszystkiego zatem – niejako meta-trendem – jest doskonałe zrozumienie doświadczeń konsumenta na całej jego ścieżce decyzyjnej. To determinuje istotne zmiany w stronę holistycznego patrzenia na proces komunikowania się z konsumentami, eliminowania słabych punktów w tym procesie i zwiększania szans na jak najszybsze i najefektywniejsze domykanie sprzedaży i budowanie lojalności. Spójność, przenikanie się, uzupełnianie i wzajemne wzmacnianie się komunikatów w różnych mediach, na każdym etapie Consumer Journey są moim zdaniem obecnie kluczowe.
Autorzy ankiety nie spytali o media społecznościowe, a siła ich oddziaływania znacząco rośnie, również dzięki poszerzającym się możliwościom, np.: social answering – szczególnie z wykorzystaniem AI, głębszą integrację social mediów z bazami CRM czy wykorzystanie zbudowanych przez marki społeczności do komunikacji 1:1 (np. przy użyciu Messenger’a).
Niesłabnącym trendem jest wykorzystanie Contentu (z mocnym naciskiem na video). Tu będziemy dalej eksperymentować i zbierać doświadczenia. Szczególne możliwości tkwią w multiscreeningu – wykorzystywaniu różnych formatów i długości w zależności od kanału komunikacji (TV oraz video online) i połączeniu tych rozwiązań z analityką i precision marketingiem – widać to w odpowiedziach członków jury.
Znaczenie sztucznej inteligencji ma szanse być większe niż wskazywane w ankiecie w najbliższym czasie, a to dzięki możliwym szerokim jej zastosowaniom, np. przy tzw. smart recommendations, tworzeniu contentu czy chatbotach. Zgadzam się natomiast w pełni, iż VR czy AR to trendy, które będą nam towarzyszyć, ale z kilku powodów (np. ograniczenia sprzętowe) przez najbliższe 12 miesięcy nie będą najważniejsze.