Zaufanie napędza skuteczność. Decyduje o tym, czy ludzie zauważą reklamę i zareagują na jej przekaz. Wpływa na długoterminowe postrzeganie jakości i wiarygodności marki.
Telewizja, mimo rygorystycznych standardów ze względu na publiczny charakter przekazu, niezmiennie pozostaje medium szerokiego zaufania. Przewaga ta jest regularnie potwierdzana zarówno w badaniach opinii publicznej, jak też w analizach prowadzonych przez uznane instytuty badawcze, w tym Ipsos, YouGov, EssenceMediacom, Thinkbox oraz IPA Effectiveness Databank. Przykładowa analiza Petera Fielda, przedstawiona w kompilacji badań Thinkbox, pokazuje, jak związek między zaufaniem do marki a zyskiem znacząco się umocnił w minionych dwóch dekadach. W rzeczywistości zaufanie jest drugą najważniejszą cechą marki odpowiadającą za rentowność, tuż po postrzeganej jakości.

Instytut Ipsos wskazał, że reklamy telewizyjne są obdarzone największym zaufaniem (35%) – zaledwie 6% ufa mediom społecznościowym, a YouTube zyskuje tylko 4% zaufania.

Telewizja niesie poczucie publicznej odpowiedzialności. Poniższe badanie „Signalling Success 2” pokazuje bezpośrednią zależność między postrzeganym kosztem kanału reklamowego a tym, jak odbierana jest wiarygodność i jakość marek korzystających z danego medium. Im więcej ludzi uważa, że medium jest kosztowne, tym większą wiarygodność zyskują reklamujące się tam marki. Nasze mózgi intuicyjnie wierzą, że marka musi być poważna, skoro inwestuje duże środki, by być widoczną dla wszystkich, a telewizja zapewnia tę widoczność.

Zaufanie pozostaje jednym z najważniejszych czynników budujących skuteczność marki, a telewizja, dzięki swojej wiarygodności i publicznemu charakterowi, wciąż jest medium, które to zaufanie najskuteczniej wzmacnia. Badania jasno pokazują, że obecność marki w telewizji podnosi jej postrzeganą jakość i wiarygodność, a tym samym realnie zwiększa efektywność działań marketingowych.
Źródło:
Analiza Thinkbox „Trust matters – and TV earns it” na podstawie badań wskazanych w treści (Ipsos, YouGov, EssenceMediacom, Thinkbox, IPA Effectiveness Databank, house51, Channel 4), październik 2025 r.
Data publikacji: 05.12.2025 r.