W ramach cyklu #opiniejuroraeffie 2024 – projektu współautorstwa Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR oraz TVN Media (Sponsora Strategicznego konkursu i gali Effie Awards Poland) – spytaliśmy Jury Effie o opinię nt. zjawisk będących obecnie największym problemem dla marek.
Blisko 30% ankietowanych z Jury Effie uważa, że sytuacja geopolityczna jest największym zagrożeniem dla marek. Na kolejnym miejscu istotnych problemów znalazły się ex aequo: nieuczciwe wykorzystanie AI, fraudy, dezinformacja (18% głosów).
Niewątpliwie wyniki tej ankiety brzmią jak scenariusz thrillera. Czy jestem zaskoczona? Nie. Czy mogłam przewidzieć TOP3 w rankingu? Niestety tak. A to dlatego, że skutki tych zagrożeń mogliśmy już odczuć na własnej skórze – chociażby to, jak geopolityka wpływa na biznes. Wojna w UA zakłóciła łańcuchy dostaw, wpłynęła na ceny surowców, produkcję oraz na decyzje inwestycyjne firm. Pokazała ciemną stronę świata jako „globalnej wioski”. Dziś nie wystarczy działać „zwinnie” – czy po staropolsku „agile”. Trzeba mieć nie tylko plan B, ale też C lub D. Nieuczciwe wykorzystanie AI jest kolejnym zagrożeniem. Algorytmy – tak samo jak deepfake czy dezinformacja – mogą być używane do manipulacji opinią czy do tworzenia fałszywych recenzji. Dlatego tak istotną powinna być dziś inwestycja w technologie pozwalające na wykrywanie takich działań i akcje proświadomościowe wśród konsumentów. A do kompetencji współczesnego marketera dodałabym umiejętność zarządzania kryzysowego i technologicznego.