wpisz szukaną frazę
Szukaj

Cechy marki atrakcyjne dla konsumentów #opiniejuroraeffie cz.11/2024

W ramach cyklu #opiniejuroraeffie 2024 – projektu współautorstwa Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR oraz TVN Media (Sponsora Strategicznego konkursu i gali Effie Awards Poland) – spytaliśmy Jury Effie o ocenę cech marki w kontekście atrakcyjności dla konsumentów.

 

WYNIKI ANKIETY WŚRÓD JURY EFFIE AWARDS

 

Jury Effie niemal jednogłośnie (99% ankietowanych) wskazuje value for money jako cechę marki najbardziej atrakcyjną dla konsumentów. Natomiast cechą najmniej atrakcyjną, wg ankietowanych, jest odpowiedzialność społeczna.

 

KOMENTARZ PRZEWODNICZĄCEJ JEDNEJ Z GRUP JURORSKICH

 

 

Konsumenci cenią najbardziej te marki, które spełniają swoje obietnice, tzn. robią to, co mówią. Jest to związane z autentycznością, transparentnością, które prowadzą do budowy zaufania jako najwyższej wartości. Marki często prześcigają się w komunikowaniu swoich benefitów, przewag konkurencyjnych, co może prowadzić do dania obietnic i zobowiązań niemożliwych do spełnienia. Dlatego jestem przekonana, że najwyższej jakości marki to te, które budują swoją wartość w oparciu o konsekwentne pozycjonowanie, zarówno na poziomie oferty produktowej/komunikacyjnej, jak i misji marki. Marki dla których storytelling idzie w parze ze storydoing.

Istotne jest zrozumienie, że czynniki wpływające na atrakcyjność marki zmieniają się w zależności od kontekstu rynkowego, zmian społecznych, trendów. Obecnie duży wpływ na konsumenckie wybory ma sytuacja ekonomiczna oraz niepewność związana z wojną w Ukrainie.

W tym kontekście, drugim najważniejszym czynnikiem atrakcyjności marki jest value for money, czyli relacja ceny do tego, co marka oferuje. Z jednej strony konsumenci bardziej rozważnie podchodzą do planowania wydatków (aspekt ekonomiczny), z drugiej zaś wybierają marki, które oferują niezbędne wartości, np. poczucie bezpieczeństwa (aspekt emocjonalny).

W celu budowania atrakcyjnych marek potrzebne jest ciągłe pogłębianie zrozumienia konsumenta w kontekście zewnętrznych czynników, które mają wpływ na kategorię, w których nasze marki działają, ale też sytuację ekonomiczno-społeczną poszczególnych grup konsumenckich.

Share

Podobne artykuły