W ramach cyklu #opiniejuroraeffie 2024 – projektu współautorstwa Stowarzyszenia Komunikacji Marketingowej SAR oraz TVN Media (Sponsora Strategicznego konkursu i gali Effie Awards Poland) – spytaliśmy Jury Effie o opinię nt. obszarów komunikacji/reklamy, na które marketerzy będą przeznaczać budżety reklamowe.
Aż 44% Jury Effie wskazało retail media, jako główny obszar, na który marketerzy przeznaczą budżety reklamowe. Na drugim miejscu uplasował się obszar addressable tv – wytypowany przez jedną czwartą ankietowanych.
Interpretując wyniki badania wśród Jury Effie, warto zauważyć, że wskazywali na kanały wyłącznie z wąskiej kafeterii, te stosunkowo nowe, można by rzec „trendowe”. Odpowiedzi wyraźnie pokazują preferencje dla retail media, co nie dziwi. Już dziś na świecie tylko w digitalu retail media to ok. 20% tortu reklamowego digital, a dynamika wzrostu także wynosi >21,8% (eMarketer). W Polsce rośnie zainteresowanie marek tym kanałem, co potwierdza choćby wynik działalności w tym obszarze Allegro z dynamiką 26% w 1Q2024. Poza tym graczem rynek jednak ciągle stoi przed barierami podaży, także rozumianymi jako ograniczona liczba jakościowych i przede wszystkim mierzalnych produktów reklamowych, to ciągle hamuje jeszcze potencjalne inwestycje.
Kolejne 3 miejsca rankingu zajmują różne formy reklamy VIDEO, która w całości 1Q wzrosła o 13,3% (w tym tv o 9% a video online aż o 26%, a samo AVOD nawet dwukrotnie!). Wzrost realnej popularności wskazanych w naszym badaniu kanałów znów zależy od dostępności powierzchni i atrakcyjnych ofert, to właśnie wpłynęło na wynik AVOD w 2024 roku. Marketerzy chcą lepszego targetowania i personalizacji, co Addressable tv może zaspokoić, ale tu dla wykorzystania w pełni potencjału ciągle brakuje właśnie skali.
Pozostaje sobie życzyć, aby wszystkie te kanały, które wskazuje Jury Effie jako te, w które chcą inwestować, rozwijały dynamicznie swoją ofertę.