wpisz szukaną frazę
Szukaj

Dlaczego w salonie lepiej zapamiętujemy reklamy?

Salon to miejsce w domu, które najlepiej nadaje się do skutecznego dotarcia z komunikatem reklamowym do odbiorców. Duży ekran, profesjonalna jakość wideo, towarzystwo innych oglądających i lepszy nastrój sprawiają, że salon jest idealnym miejscem do zapamiętania reklamy.

To kluczowy wniosek z nowego brytyjskiego badania reklam wideo, „Context Effects”. Zbadano, w którym pomieszczeniu domowym reklama zostanie najlepiej zapamiętana i dlaczego. W badaniu przeprowadzonym wspólnie przez Map the Territory i Tapestry Research, zleconym przez Thinkbox – zidentyfikowano kluczowe czynniki wpływające na skuteczność reklamy wideo w pomieszczeniach domowych.

Kluczowe wnioski wskazują, że:

 

W badaniu zidentyfikowano 4 kluczowe czynniki, które wpływają na zapamiętywanie reklam oglądanych w domu na dużym ekranie. Były to:

Salon to wyjątkowe miejsce, tam domownicy spędzają większość swojego czasu, to serce domu. Naukowcy odkryli, że oglądana w salonie reklama ma największe szanse na bycie zapamiętaną. Badanie wykazało, że oglądanie w salonie zwiększa zapamiętywanie reklam o 176% w porównaniu z oglądaniem w kuchni, i jest o 10% lepsze niż konsumowanie treści wideo w sypialni oraz o 22% lepsze niż w pozostałych pokojach w domu.

Telewizor w salonie jest w przeważającej mierze wykorzystywany do oglądania profesjonalnych treści, stanowią one aż 80,2% oglądanych materiałów wideo (źródło: BARB). Niewielki odsetek (5,1%) oglądanego na tv wideo stanowią treści generowane przez użytkowników internetu.

Badanie wykazało, że w przypadku najlepszej kombinacji czynników kontekstowych występujących w domu (oglądanie w salonie, wybór profesjonalnych treści, oglądanie w towarzystwie innych osób, poczucie zadowolenia ze spędzania czasu) średni współczynnik zapamiętywania reklam wynosił 32,5%, w porównaniu z najsłabszą kombinacją (oglądanie samemu, oglądanie w kuchni, treści nieprofesjonalnie nakręcone przez użytkowników), gdzie współczynnik wyniósł średnio 5,1% reklam, które zapadły w pamięć. Oznacza to, że odpowiedni kontekst i miejsce oglądania reklamy może zwiększyć zapamiętywanie reklam (nawet sześciokrotnie).

Andy Davidson, współzałożyciel Map the Territory, podsumował badanie: „Aby zrozumieć, dlaczego reklama jest tak skuteczna w salonie, musisz zrozumieć, dlaczego ludzie tam są. My dowiedzieliśmy się, że ludzie zbierają się nie tylko po to, by oglądać telewizję, ale także po to, by się spotkać. W tym kontekście wszystkie udostępniane treści, od hitowego nowego przeboju po zwykłą reklamę wideo, pracują w celu zbliżenia tej rodziny do siebie. To wszystko jest przydatne, więc reklamy są bardziej akceptowane, trafne, lubiane i ostatecznie bardziej zapadają w pamięć. Natomiast media społecznościowe są, jak na ironię, o wiele bardziej osobiste, a te antyspołeczne treści – i reklamy wokół nich – są mniej dostosowane do środowiska współdzielonego salonu”.

 

Twórcy badania mają następujące wskazówki dla twórców reklam:

 

 

Źródło:

Context Effects, Map the Territory & Tapestry Research, 2024 r.

 

Data publikacji: 05.04.2024 r.

 

Share

Podobne artykuły