wpisz szukaną frazę
Szukaj

Dzieci i ich rosnąca siła konsumencka

Pierwsi przedstawiciele pokolenia Alfa (osoby urodzone w latach 2010-2025) już za cztery lata wejdą na rynek pracy i będą mogli całkowicie samodzielnie kontrolować swój portfel zakupowy.

Najnowsza edycja projektu badawczego Family Power 2, corocznej analizy modeli zakupowych rodzin, realizowanej przez IQS, wskazuje, że niemal wszystkie dzieci dysponują swoimi pieniędzmi (95%) – w ten sposób mogą uczyć się oszczędności czy po prostu gospodarowania środkami. Jednak tylko połowa dzieci otrzymuje regularnie kieszonkowe. Wiele rodzin wybiera nieregularność w dawaniu pieniędzy dzieciom, odpowiadając na zgłaszane przez dzieci potrzeby (kino, kupno zabawek itp.). W połowie rodzin, pieniądze są również prezentem od członków rodziny czy przyjaciół.

Obecnie dzieci mają większy lub mniejszy wpływ na większość zakupów domowych rodziców: najmniejszy na najdroższe kategorie (samochód, duży sprzęt AGD, mały sprzęt AGD), a największy na te, które ich najbardziej dotyczą (buty, ubrania słodycze).

Wspólne wyjście na zakupy to sposób na rodzinny czas. Badanie IQS wskazuje, że aż 39% rodzin uznaje wychodzenie do centrów handlowych jako formę wspólnego spędzania czasu, a 12% chciałaby częściej wspólnie z rodziną wychodzić na zakupy. Najwięcej rodzinnej przyjemności sprawiają zakupy produktów spożywczych i ubrań.

Technologia z pewnością ukształtowała nowe pokolenia na sposób, w jaki wybierają i kupują produkty i usługi. Młodsze pokolenia czują się tak samo dobrze w świecie wirtualnym, jak i w świecie rzeczywistym. Według badania Visa, ponad 65% dzieci zarobiło w zeszłym roku pieniądze, najczęściej dzięki domowym obowiązkom wykonywanym dla rodziców, opiekunów, krewnych czy innych dorosłych, ale również poprzez sprzedaż rzeczy w Internecie. Trzy czwarte (76%) zarabiających dzieci wykorzystało do tego celu technologie, przy czym najczęściej były to media społecznościowe (47%) i internetowe platformy sprzedażowe (46%).

Inny raport, tym razem z rynku amerykańskiego, zwraca uwagę na nieprzemijającą siłę tradycyjnej telewizji, również w grupie najmłodszych konsumentów. Analitycy Porch Group Media zwracają uwagę na silny wpływ reklam telewizyjnych na generację Alfa. W grupie tej, w kategorii źródeł informacji o produktach, treści video online zajmują czołowe miejsce na poziomie 24%, a reklamy telewizyjne (19%) i posty w mediach społecznościowych (19%) plasują się na drugiej pozycji.

 

Źródło:

Instytut badawczy Opinium na zlecenie Visa „Pokolenie Alfa oczekuje świata pełnej wygody”, Polska, grudzień 2023 r.

IQS Family Power 2 Polska, listopad 2023 r.

Porch Group Media, „Say Their Kids Influence Purchase Decisions”, USA, lipiec 2023 r.

 

Data publikacji: 23.02.2024 r.

Share

Podobne artykuły